Op dit moment is Toyota veruit de grootste autogroep ter vereld, met 10,3 miljoen verkochte wagens in 2023, tegenover 9,2 miljoen voor de tweede plaats op het podium, de Volkswagen-groep. In een periode waarin heel wat constructeurs het moeilijk hebben, vooral om door te breken op de markt van elektrische wagens, hebben de historische Japanse rivalen van Toyota besloten hun krachten te bundelen om te overleven in deze ultraconcurrentiële markt.
Honda-Nissan-Mitsubishi
Het Japanse dagblad Nikkei kondigt namelijk aan dat Mitsubishi zich zou voorbereiden om zich aan te sluiten bij het strategische partnerschap van Honda en Nissan. Nikkei voegt eraan toe dat "de drie bedrijven samen zullen werken om hun concurrentiepositie te verbeteren om te kunnen overleven in een zeer concurrentiële markt". De samenwerking tussen Honda en Nissan werd afgelopen maart aangekondigd, met als doel beter in te spelen op de uitdagingen waar de auto-industrie voor staat, en dan vooral op vlak van elektrische mobiliteit en de ontwikkeling van softwaregedreven voertuigen.
Gemeenschappelijke software
De aloude rivaliteit tussen de drie Japanse bedrijven wordt dus even opzij gelegd om samen de strijd aan te gaan tegen Toyota en de Chinezen. De snelle opkomst van elektrische mobiliteit heeft de Japanse constructeurs namelijk verrast. Volgens Nikkei willen Honda, Nissan en Mitsubishi onder meer samenwerken om de software aan boord van hun modellen te standaardiseren. De eerste twee bedrijven zouden die software ontwikkelen, terwijl het derde ze zou overnemen. De drie constructeurs zouden ook van hun partnerschap gebruik kunnen maken om hun gamma uit te breiden, waarbij het dagblad onder meer spreekt over een mogelijk partnerschap tussen Honda, dat nog niet veel plug-inhybrides maakt, en Mitsubishi. Ook een samenwerking op het gebied van kei-cars, de kleine auto's die erg populair zijn in Japan vanwege hun lagere belastingdruk, zou op tafel liggen.