Alpina is een chique BMW-tuner. Het bedrijf werd 50 jaar geleden opgericht en het wist snel hoge ogen te gooien door de afwerking van zijn creaties. Vandaag schopt hij hard tegen een van de heilige huisje want de nieuwe B5 is krachtiger dan de M5. Nochtans is deze B5 gebouwd vanuit een andere filosofie. De Alpina-versie richt zich veeleer op comfort en dagelijks gebruik dan op sportieve prestaties. Het mag dan ook niet verbazen dat hij zowel in berline- als in touring-versie beschikbaar zal zijn.

V8 Bi-Turbo
Onder de motorkap vinden we een V8 Bi-Turbo van BMW-origine terug maar de motor werd stevig onder handen genomen. Hij levert zijn maximaal vermogen van 600 pk af aan 6.000 tr/min. Het maximale koppel (800 Nm) is constant beschikbaar tussen 3.500 en 4.500 tr/min. Die Duitse krachtcentrale is gekoppeld aan automatische achtversnellingsbak. De prestaties die de wagen neerzet, mogen gezien worden want hij doet op sommige vlakken zelfs beter dan de M5: een topsnelheid van 328 km/u en een sprint van 0 naar 100 km/u in 4,2 seconden. Goed nieuws voor de tractie want Alpina biedt nu ook het sperdifferentieel standaard aan. Ook de vering werd aangepast zodat de verschillende mogelijkheden waaruit je kan kiezen zijn aangepast aan het forse vermogen.

En om er zeker van te zijn dat je niet vergeet dat je met een Alpina rijdt, zijn er in het interieur stijlvolle aanpassingen doorgevoerd: Alpina-logo op het stuur, aangepast dashboard en je hebt de keuze uit een uitgebreid aanbod aan materialen om het interieur mee aan te kleden. Dan rest er je enkel de vraag: een berline of een break?