De kenmerken nog even kort samengevat: versnellingsbak met dubbele koppeling en zeven verzetten, achterwielaandrijving, 1.8 turbo van 252 pk centraal achterin en 0-100 km/u in 4,5 seconden. Renault spreekt van een veelzijdige auto, maar daarvoor wachten we onze eerste test af. De prijzen zouden beginnen van € 50.000 tot 55.000. Alles bijeen een relatief unieke auto op de markt.
Alfa Romeo 4C
240 pk - € 51.500 – 0-100 km/u in 4,5 seconden
Hoewel deze Alfa 4C veel radicaler is, ligt zijn filosofie het dichtst bij die van de Alpine, met vergelijkbare aandrijving en dito prijs. De 4C is de sportieve terugkeer van Alfa Romeo, maar in tegenstelling tot de Alpine sluit hij geen compromissen. Vergeet dagelijkse veelzijdigheid, want de 4C is een brutale sportwagen die niet van de stad houdt.
Porsche 718 Cayman
300 pk - € 57.172 – 0-100 km/u in 4,9 seconden (PDK)
Dit is wellicht de meest prestigieuze kandidaat uit het lijstje, wat zich natuurlijk vertaalt in het prijskaartje. Mispak je niet aan zijn basisprijs, want je moet er heel wat onvermijdelijke opties aan toevoegen, die de prijs stevig de hoogte injagen. De Duitser switchte onlangs van 6 naar 4 cilinders maar produceert sindsdien wel meer pk’s. De prestaties zijn minder levendig dan die van zijn rivalen, maar hij is wel heel wat veelzijdiger. Grotere opbergvakken, een betere geluiddemping, comfortitems,… de 718 Cayman is geweldig om dagelijks te gebruiken.
Lotus Elise S
220 pk - € 48.310 – 0-100 km/u in 4,6 seconden
Sinds de Lotus Exige alleen nog maar met een V6 te krijgen is, is de enige potentiële Alpine-concurrent in het Lotus-gamma de Elise, met stoffen kap. In zijn S-versie beschikt hij over een atmosferische 1.8 met 220 pk. Hij is radicaler dan de Fransman, want hij beschikt over (zo goed als) geen enkel comfortitem, maar daardoor is deze Brit veel lichter en zet hij gelijkaardige prestaties neer.