De oude NEDC-homologatienorm kreeg nogal vaak kritiek op zijn weinig realistische cijfers. Hij maakte dan ook plaats voor de strengere WLTP-norm. Die is van toepassing op auto’s met verbrandingsmotor, maar wordt ook gebruikt om het gemiddelde verbruik te meten van elektrische auto’s. En dus ook hun rijbereik. Officieel haalt Audi’s elektrische SUV e-tron in Europa een WLTP-rijbereik van 417 kilometer. In de praktijk merkten we dat je beter rekening houdt met 300 kilometer in de winter (wanneer de verwarming dus volop werkt).
Dat stelde het Amerikaanse agentschap voor milieubescherming EPA ook vast. Het agentschap homologeert onder meer auto’s voor de Amerikaanse markt, en mat voor de Audi e-tron een reëel rijbereik van 204 mijl, zo’n 328 kilometer. Dat is aanzienlijk minder dan de meeste elektrische concurrenten, zoals de Jaguar I-Pace (377 kilometer), Kia e-Niro (64 kWh, 385 kilometer) en vooral Tesla Model X 100 D. Die heeft een bijna even grote batterij als de Audi (100 kWh tegenover 95 kWh) maar laat wel 475 EPA-kilometers optekenen. Volgens Amerikaanse normen is dat dus een verschil van 147 kilometer…