Bert Troubleyn

7 APR 2020

AMG gaat full electric

Wat doe je als sportwagenconstructeur wanneer alle uitstootnormen steeds strenger worden? Je schakelt over op elektrische aandrijving.

20200407080231eqs.jpg
Onze collega’s van Autocar kregen een blik in de keuken van AMG, de performance-afdeling van Mercedes, en kwamen zo al heel wat te weten over de toekomst, en dan vooral over de elektrische opvolger van de huidige S-Klasse. Er komt nog een ‘gewone’ S-Klasse met verbrandingsmotoren, maar Mercedes vestigt veel hoop in de EQS, een elektrische limousine die het parallel met de S-Klasse op de markt wil brengen. En voor het eerst zou ook AMG zijn licht laten schijnen over dit elektrische model. De dochterfirma van Mercedes belooft minstens even veel vermogen als de huidige S63 S, dus dat betekent meer dan 600 pk. Daarmee komt AMG nog niet aan de hielen van pakweg een Porsche Taycan Turbo S (780 pk) of Tesla Model S Performance (tegenwoordig al 830 pk), maar dat is ook niet de bedoeling. Bij een AMG gaat het meer om de beleving. De constructeur belooft dat de EQS sowieso iets bijzonders wordt. Hij wordt even groot als een S-Klasse, maar bij afwezigheid van een verbrandingsmotor, een versnellingsbak en een complexe uitlaatlijn zou er “enorm veel” extra ruimte in het interieur zijn in vergelijking met de op zich al heel comfortabele limousine.
20200407080444eqs.jpg
Advertentie
Advertentie
Advertentie