Dat gezegd zijnde, de ene trail is de andere niet. Daar waar een Triumph Tiger Explorer zicht direct mag meten met een BMW GS, richt de Caponord zich eerder op de Ducati Multistrada. Om voor de hand liggende, en budgettaire redenen, maakt de Caponord gebruik van het chassis en de motor van de Aprilia Dorsoduro. Het Caponord verhaal begon in 2001. In die tijd profileerde Aprilia zich als een «generalist». Een eerste poging op de markt van zwaardere modellen gebeurde in 1999 met de RSV 1000 en de SL 1000 Falco. In 2001 bracht Aprilia de 1000 Futura en ETV 1000 Caponord op de markt. Voor al deze modellen werd het glorieuze motorblok van de RSV 1000 gebruikt. Een expressieve en gulle V-Twin van 60°. De BMW R1150GS, Cagiva 1000 Navigator, Honda 1000 Varadero, Guzzi 1100 Quota, en Triumph 900 Tiger waren toen de concurrenten. De eerste Caponord verdween zonder opvolger uit het aanbod in 2008.

Evolutietheorie

Vijf jaar later is de markt enorm geëvolueerd met een sterk aanbod krachtige machines, voorzien van een pak elektronica, een domein waar Aprilia één van de beste in is geworden dankzij hun ervaring, en titels, in de Superbike. Actieve ophanging, ride-by-wire, cruise control, anti-slipsysteem en ABS maken allemaal deel uit van de Caponord anno 2013. Voor een machine met een vermogen van 125 pk aan 8.250 tr/min en een koppel van 115 Nm aan 6.800 tr/min is dat zeker geen overbodige luxe. Om zijn ambities extra in de verf te zetten hebben ze bij Aprilia beslist om hem uit te rusten met een ketting voor de transmissie en 17 duim velgen.   

Wat de look betreft zijn er geen verrassingen. De Caponord neemt de «huisstijl» over, afkomstig van de RSV4, dat nu voor zowat alle modellen gebruikt word.

Travel Pack

De inhoud van de benzinetank werd opgedreven tot een inhoud van 24 liter. Het chassis van de Caponord, afkomstig van de Dorsoduro, werd ook specifiek aangepast om twee personen en hunnen koffers aan te kunnen. De bevestigingspunten voor de koffers zitten mooi verzonken in het koetswerk, koffers dat standaard deel uitmaken van de Caponord in combinatie met het Travel Pack.

De Travel Pack versie krijgt er standaard ook de elektronische ophanging, cruise control en centrale voetsteun bij. De verzorgde integratie van de koffers heeft als gevolg dat de uitlaat iets lager staat, maar hierdoor hebben beide koffers een inhoud van 29 liter. Toch laat Aprilia aan de koper de mogelijkheid om de hoogte van de uitlaat aan te passen, met een sportievere look als resultaat. Het tweedelig zadel kan niet aangepast worden en komt, voor de bestuurder, uit op een hoogte van 840 mm van de grond. 

Van de Dorsoduro tot de Caponord

De ophanging maakt gebruik van een omgekeerd voorvork en een laterale schokdemper achteraan. Het remsysteem hebben ze toevertrouwd aan Brembo remklauwen met zwevende remschijven. De wielen zijn afkomstig van de RSV4, met een 180/55 band achteraan.

De motor van de Dorsoduro werd aangepast om hem progressiever en voller te maken aan lagere toerentallen, maar ook om hem minder te doen verbruiken. De versnellingen werden in dat opzicht ook gewijzigd.

Elektronica

In 2007 was Aprilia de eerste constructeur om een machine, de Shiver, uit te rusten met het ride-by-wire systeem. Bij de Caponord kan de bestuurder kiezen uit de Sport, Touring of Rain instelling. Het Aprilia Traction Control systeem heeft ook drie verschillende instellingen, en kan, net zoals het ABS systeem, volledig uitgeschakeld worden. Bij deze standaard uitrusting komt daar in combinatie met de Travel Pack ook nog de cruise control en de Aprilia Dynamic Damping bij. Het ADD systeem past continu de instellingen van de ophanging aan.

Het LCD dashboard geeft een kilometerteller, toerenteller, trips, de tankinhoud, motortemperatuur, keuze van de «motormapping», ingeschakelde versnelling en de ADD en ATC instellingen weer. In optie zijn er ook verwarmde handvaten mogelijk.

On the road

Tijdens onze test regende het op Sardinië pijpenstelen. Dat heeft ons in elk geval de kans gegeven om al die elektronica grondig te testen. Om te beginnen zetten we het ADD systeem op «auto», waarbij het systeem de ophanging aanpast op basis van het gewicht. Met of zonder passagier, met of zonder koffers, de Caponord past zich gewoon aan. De Caponord past zich niet alleen aan aan het gewicht, maar ook aan het wegdek en de rijstijl. En het werkt echt! De Caponord is hierdoor ongetwijfeld één van de meest comfortabele modellen op de markt, zonder in te moeten boeten op de wegligging. Ook de zithouding is uitstekend en ons achterwerk stelt het zachte zadel op prijs.

Spijtig genoeg is niet alles prefect. Het motorgeluid is vermoeiend, de motor gaat vlot in de toeren, maar heeft het in de hogere versnellingen moeilijk onder de 3.000 tr/min. Ondanks de regen hebben we geen gebruik gemaakt van de «Rain» instelling, wat de twin er niet vrijgeviger op maakt bij lagere toerentallen. Zelf de meer directere «Sport» instelling is bruikbaar bij regenweer dankzij een doeltreffend anti-slipsysteem.

Wegmotor of sportieve machine?

Deze Aprilia is het comfort waardig van de beste GT’s, maar zijn motor heeft een te sportief karakter om moeiteloos lange reizen te overbruggen. Die sportieve trend blijkt elke constructeur van dergelijke machines in de ban te hebben. Is dat omdat de klanten dit vragen? Is het omdat de eigenaars van hyper sportieve modellen overschakelen op «intelligentere» en meer polyvalente modellen? Het resultaat is in elk geval dat deze evolutie niet langer zonder elektronische bijstand kan, anders zijn ongevallen dichterbij dan ooit. 

De Aprilia Caponord moet het dus met enkele schoonheidsfoutjes doen, maar beschikt uiteindelijk over enkele overtuigende argumenten zoals een doeltreffende, doordachte en niet al te complexe elektronica. De afwerking van de Caponord is uitstekend, de uitrusting uitgebreid en zijn prijs is zo goed als onklopbaar. Niet te verwaarlozen argumenten voor de Caponord om het te maken in dit segment.