Het was voor niemand echt een geheim meer, maar hier is hij eindelijk, de aangekondigde toekomstige bestseller. Dit moet de ontbrekende schakel worden tussen de legendarische Tmax en Xmax 125 en 250, stuk voor stuk koplopers in hun categorie. De Xmax 400 zou dan ook helemaal geen moeite moeten hebben om de weinig sexy Majesty 400 te doen vergeten.
Daar waar een 125 cc perfect is voor de stad, en een 250 al wat meer vrijheid toelaat in de buitenwijken van de stad, vragen langere afstanden voor meer cilinderinhoud. De maxi-scooters zijn daarvoor gemaakt, maar aan welke prijs? Is een 400 cc dan de juiste optie? Eerlijk gezegd, ja, maar dewelke? Bij Yamaha kon de Majesty met zijn verouderde look niet echt overtuigen. Maar met de Xmax 400 moet daar verandering in komen.
De relatief compacte Xmax beschikt over uitstekende wegkwaliteiten, en zou dus helemaal geen moeite moeten hebben om het extra vermogen van de 400 cc vlotjes op te vangen, en hem lenig genoeg te houden voor het drukke stadsverkeer.
De Xmax 400 is meteen herkenbaar aan zijn LED kruis- en achterlichten, en een door de autowereld geïnspireerd dashboard. Het motorblok, afkomstig van de Majesty, is goed voor 31,5 pk aan 7,500 tr/min, wat overeenkomt met zowat 54% meer vermogen tegenover de Xmax 250. Het koppel gaat er met 60% op vooruit.
De Xmax 400 maakt ook gebruik van het chassis van de 250, en weegt 211 kg. Voor het remsysteem doet hij beroep op 2 zwevende remschijven op 15" velgen (13" achteraan), dat weldra bijgestaan kunnen worden door een ABS systeem.
Vanaf mei is hij beschikbaar in wit, zwart of grijs en zal 5.999 € kosten. Er zijn ook al verschillende accessoires beschikbaar zoals een top-case of een hoger windscherm.