Met de Dorsoduro bezat Aprilia met een ideale basis voor een overtuigende trail. Het succes van de Ducati Multistrada heeft duidelijk een effect gehad op de mensen uit Noale.  

Pittig recept

Het recept blijkt duidelijk goed "afgekruid". Het kader is een mengeling van staal en aluminium, het comfortabelere zadel staat op een hoogte van 840 mm en de benzinetank is goed voor een inhoud van 24 liter, genoeg voor een autonomie van meer dan 300 km. De uitlaat komt lager te staan om plaats te maken voor twee laterale koffers. Wie geen koffers wil kan kiezen voor een hoger geplaatste uitlaat, wat hem er sportiever doet uitzien.

Aanpassing

Het achtersteven werd verstevigd om het gewicht van de eventuele koffers aan te kunnen, het voorvork heeft een diameter van 43 mm en de 17" wielen zijn voorzien van een Brembo remuitrusting.

De 90° tweecilinder, ook afkomstig van de Dorsoduro, werd aangepast om het vermogen minder brutaal vrij te geven, maar beschikt vooral ook meer koppel.

Elektronica

Aprilia was met de Shiver van 2007 één van de eersten om gebruik te maken van de ride-by-wire, een techniek dat het bedrijf uit Noale nu helemaal onder de knie heeft. Dat er en Sport, Touring en Rain motorinstelling beschikbaar is voor dit model is dan ook geen verrassing. De Sport en Touring instellingen stellen 100 % (128 pk) van het vermogen ter beschikking. De Rain instelling beperkt dat vermogen tot 100 pk. ABS en Aprilia Traction Control (ATC) kunnen, indien nodig, uitgeschakeld worden.

Het optionele Travel Pack bevat het ADD (Aprilia Dynamic Damping) systeem, een systeem dat vier instellingen van de schokdemper toelaat. Verder is er ook een snelheidsregelaar beschikbaar, nuttig voor wie met dit soort machine zijn rijbewijs niet wil verliezen.