De rol van huisvader zit je als gegoten. Het probleem is dat je moeilijk naar huis kunt komen met een sportieve coupé, dat zou egoïstisch overkomen. Geen nood, want het is wel degelijk mogelijk om sportiviteit en gezin te combineren met een sedan die aan buitenkant nauwelijks iets laat uitschijnen. Hier is onze topvijf.
1. Mercedes E63 AMG (2009-2012)
De Mercedes E-Klasse wordt vaak gezien als een comfortabele auto voor de burgerij, maar de AMG-versie is van een ander allooi. Onze voorkeur gaat uit naar de eerste serie van het huidige model, die nog uitgerust is met de atmosferische 6.2 V8. Iets minder krachtig maar wilder dan de huidige V8 biturbo. Met maar liefst 525 pk doet deze sedan het asfalt beven. Hij oogt rustig en heeft een zacht comfort, maar de duivelse en krachtige V8 krijst tot 7.000 tr/min.
2. Maserati Quattroporte (2004-2012)
De vrijwel perfecte lijnen vatten het Italiaanse raffinement uitstekend samen. Het ontwerp blinkt uit in elegantie, maar trekt vooral de kaart van discretie. Nochtans onthult hij snel zijn ware aard zodra je hem hoort: een zingende diva met gouden stem. Niet verwonderlijk, want de motor werd ontwikkeld met Ferrari en is een V8 die tussen 420 en 450 pk levert. Deze lyrische krachtbron past perfect bij het chassis dat afgesteld is als een sportieve coupé. Geniet met mate en bij voorkeur met de automaat en de 4.7-motor.
3. Jaguar XFR (2009-…)
Dit is wellicht één van de mooiste berlines van het moment. Nochtans zijn er in deze klasse meerdere pareltjes in omloop. In het interieur heerst een sfeer zoals in een Engels boudoir: ontspannen en van uitstekende smaak. Nochtans verandert de XFR in een beest zodra de acht cilinders ontwaken. De 500 paarden worden wakker met een diepe, ingehouden maar verlokkelijke brom. Het onderstel verwerkt alles met tact en behoudt het comfort voor de passagiers. De XFR is een waardige erfgenaam van zijn voorouder, de pionier van het segment van de sportieve berlines, de MK2 3.8.
4. Lotus Omega (1990-1992)
De Opel Omega is de saaie berline van grootvader, even sexy als een oude kleerkast. Maar dat vervaagt zodra Lotus zich moeit. Lotus ontwikkelde een specifieke versie voor Opel en meteen wordt de Omega veel aantrekkelijker: de zes-in-lijn met twee turbo’s vergroot tot 3,6 liter, wordt gekoppeld aan een zesversnellingsbak en levert 382 pk. Deze achterwielaandrijver met zelfblokkerende brug wordt zo een oorlogsmachine, klaar om alles wat beweegt aan te vallen en bijna 300 km/u te halen.
5. BMW M5 E60 (2005-2010)
BMW heeft een grote traditie van sportieve berlines, vooral met de buitengewone M5. De geschiedenis begon met een zescilinder-in-lijn en loopt vandaag voort met een V8 biturbo. Tussen die twee vinden we de E60-generatie met een atmosferische vijfliter V10 met 500 paarden. Het koppel bij lage toeren lijkt wat zwak, de gerobotiseerde versnellingsbak is onaangenaam bij lage snelheden, de afstelmogelijkheden zijn te complex en het verbruik is onfatsoenlijk. Maar dat vergeet je allemaal zodra de V10 toeren maakt. De M5 is een relatief discrete berline die klinkt als een Formule 1-wagen.