Aprilia komt terug in de wedstrijd voor het kampioenschap 2009, en geeft er zich de middelen voor. Inderdaad, om zich te onderscheiden wordt de beroemde V2 van Noale vervangen door een open V4 aan 65°. Deze compacte hoek biedt een extreem nauwe blok aan, dat plaats neemt in een volledig regelbaar compact frame (zowel invalshoek, swingarm als positie van de motor).

Het motorblok geniet van het Ride-by-Wire systeem, gepaard met een elektronisch beheer van de lengte van de toevoerpijpen en van de opening van de kleppen. De "multi-mapping" biedt dus grenzeloze mogelijkheden bij het afleveren van de kracht en dus ook bij de controle van de aandrijving. De transmissie doet een beroep op een versnellingsbak met cassette en een koppeling met beperkte ontwikkeling.

De "Weg" versie van de RSV4 geniet natuurlijk van al deze technische snufjes rechtstreeks overgenomen van de piste. Al de accessoires komen trouwens van de betere leveranciers zoals Öhlins voor de vork, de achtervering en de stuurophanging, of Brembo voor de mono blok rembeugels en de gesmede aluminium velgen.

De stijl, naar het voorbeeld van de piste, benadrukt de mechanica en het frame. Het zeer persoonlijk blik bevat drie optieken die onmiddellijk herkenbaar zijn terwijl de achterkant, fijn en licht zoals op een GP motor, schuift ter zijde een eventuele passagier.

Prachtig werk en mooi materiaal dus, wat ongetwijfeld niet voor iedereen betaalbaar zal zijn...