De Chrysler groep, met onder andere Jeed en Dodge, hebben vandaag de dag niet echt een milieuvriendelijk aanbod. Er bestaan “groenere” auto’s dan de Dodge Viper en Jee Wrangler … Maar daar blijkt verandering in te komen. In de eerste plaats zijn ze er met de komst van dieselmotoren (van Volkswagen of Mercedes) in geslaagd om het verbruik van sommige van hun modellen beduidend te doen dalen. Chrysler maakt zich nu klaar om een grote slag te slaan met productiewagens op elektriciteit.
ENVI filiaal
Dit filiaal van Chrysler werd een jaar geleden opgestart, de naam zijn de eerste vier letters van “Environmental”. Zoals verwacht staat dit filiaal in voor het onderzoek naar elektrische voertuigen. Een energiebron dat Chrysler graag zo snel mogelijk verder wil ontwikkelen. De technologie die ze gaan gebruiken in de komende jaren voor hun productiemodellen is van toepassing op modellen met voorwielaandrijving, achterwielaandrijving en vierwielaandrijving.
Het grootste probleem van deze modellen is en blijft de autonomie! ENVI heeft daar blijkbaar een antwoord op gevonden met modellen die van 240 tot
Dodge EV
Dodge is het onstuimige merk uit het Chrysler gamma, met een sportief aanbod. De Dodge EV is dus een sportwagen voor twee personen met achterwielaandrijving. Hij beschikt over een elektrische motor van 268 pk, een lithium-ion batterij en een controle-eenheid. Het vermogen is niet echt indrukwekkend, maar met een koppel van 650 Nm is dat meteen goed gemaakt. Zo is een sprint van 0 tot 100 km/u mogelijk in 5 seconden, de
Jeep EV
Wat zijn look betreft neemt hij de Wrangler filosofie over, maar in tegenstelling tot de Dodge EV beschikt deze Jeep wel over een kleine benzinemotor. De elektrische motor is ook hier goed voor 268 pk, en een koppel van 400 Nm. Met een tankinhoud van
ENVI en Chrysler staan niet stil bij hun onderzoeken en testen, zo zijn ze de mogelijkheid aan het onderzoeken om elk wiel van een eigen elektrische motor te voorzien.
Chrysler EV
In dit geval gaat het om een monovolume, ook met een kleine benzinemotor. Net zoals de Jeep EV geraakt ook hij met
De toekomst
Chrysler en General Electric werken samen aan het probleem om de elektrische energie doeltreffend te stockeren. Het objectief is om nieuwe en kleinere batterijen te ontwikkelen en de kost daarvan gevoelig te verminderen. Een van de uitdagingen bij het bouwen van elektrische auto’s is om het juiste evenwicht te vinden tussen het beschikbaar vermogen en de autonomie. Volgens Frank Klegon, Executive Vice President, “moet de combinatie van twee batterijen in één, met een voor het vermogen en de andere voor de autonomie, een veelbelovende oplossingen worden voor de toekomstige elektrische modellen van Chrysler.”
Chrysler gaat vanaf 2010 een van de bovenstaande modellen op de markt brengen in de Verenigde Staten, en iets later in Europa. Vanaf 2009 zullen er wel al enkele elektrische Chrysler’s de weg op mogen via enkele overheidsinstanties en bedrijven.