Ariel heeft oog voor detail. Mugen ook. En dat komt goed uit. Een samenwerking tussen beiden is de bekroning voor het tienjarige bestaan van Ariel. Als kers op de verjaardagstaart hebben beide specialisten samen een wilde sportwagen gebouwd.
Al tien jaar
Het begon allemaal in 2000. Het idee was om een extreem minimalistische auto te bouwen, iets zoals de Lotus Seven, maar dan nog radicaler: zonder voorruit of koetswerk en verstoken van elke vorm van comfort. Toch werd het geen uiting van masochisme.
Het resultaat was een verrassende en explosieve cocktail. De Rover-motor had geen enkele moeite met de lichte auto en zorgde voor uitstekende prestaties. In de loop der jaren werd de auto fijngeslepen en werd de Rover-mechaniek ingeruild voor een Honda-motor. Op het programma: veel meer vermogen en een uitnodiging om hoog in de toeren te klimmen. Ariel ging onlangs nog verder door een V8 voor te stellen die voor ongelooflijke sensaties zorgt.
Alleen voor circuit
Onder de kap van deze speciale versie ligt geen V8, maar een traditionele Honda-viercilinder die door Mugen werd aangepakt. Blijkbaar weten de Japanners van wanten: zonder een turbo te gebruiken, puren ze 270 pk uit de 2-liter. Ook het onderstel werd geoptimaliseerd en is resoluut op circuitgebruik gericht. Op de weg zullen we de Atom Mugen nooit zien. Hij wordt immers niet gehomologeerd voor de openbare weg en er worden maar tien exemplaren van gebouwd.