Simon Saunders, de CEO van Ariel, bedient zich graag van extra droge Britse humor. De slagzin van het merk is politiek niet erg correct, maar dekt wel de lading: “Go fast, have fun”. Niet helemaal in overeenstemming met de huidige tendensen dus, maar de man tracht daarmee wel de Britse traditie van ultra-sportieve wagens in het leven te houden. Als die traditie bovendien nog eens een minimalistische look meekrijgt, heb je dadelijk een stuk speelgoed voor de grote kinderen.
Een V8 onder de kap !
Normaal gezien wordt de Ariel door een 4-cilinder Honda van 200 of 300 pk aangedreven. Daarmee is de Arielal niet bepaald gauw buiten adem en laten de prestaties dan ook menige supercar verbleken. Toch wou Simon Saunders de lat nog wat hoger leggen en monteerde hij een V8 in het lichte ding ! Het gevolg … laat zich raden !
500 pk en 500 kilo !
De atmosferische V8 van 3 liter is uitzonderlijk compact en licht: hij weegt slechts 90 kilo waarbij de cilinders in een hoek van 75 graden staan. De ingenieurs lieten de dubbele bovenliggende nokkenas voor wat het was en vertrouwen de 4 kleppen per cilinder aan één enkele nokkenas toe. Met het luttele vermogen van 500 pk tot gevolg ! En dat voor slechts 500 kilo ! U leest het goed: de verhouding gewicht/vermogen ligt op 1 kg/pk. Waanzinnig !
Ongelooflijke prestaties !
Van 0 tot 100 km/h heeft de Atom slechts 2,5 seconden nodig en in minder dan 6 seconden staat de teller al op 160 km/u ! Eén zaak is zeker, de Ariel Atom V8 zal nog van zich laten spreken !
Erg gelimiteerde serie !
Er worden slechts 25 exemplaren gebouwd van dit beest en de helft is al verkocht ! En dat zonder dat de prijs bekend is. Deze gepeperde versie krijgt een bijzondere behandeling wat aerodynamica, ophanging en remmen betreft. De versnellingsbak is sequentieel en wordt via een handel op het instrumentenbord bediend. Een optionele bediening met lepels aan het stuur wordt momenteel nog bestudeerd.