François Piette

6 JUN 2009

Koen Wauters zet KIA op pole

De strijd voor de pole position van de 12 Uren van Spa leek in de morgen al beslist, toen Ruben Maes met 2.27.051 een erg scherpe tijd neerzette. Maar in het laatste kwartier van de kwalificaties was het even opkijken, toen Koen Wauters bevestigde dat hij tot het kruim van onze piloten mag gerekend worden. Aan het stuur van de Kia Pro Cee’d nr 17 wist hij het onmogelijk geachte waar te maken en verwees hij de de BMW M3 Silhouette naar de tweede plaats.

Koen Wauters voegt nog een leuk detail aan zijn prestatie, door op slechts één duizendste van een seconde boven de normtijd te blijven. De chrono stopte immers op … 2.27.001. Het was dan ook onmogelijk voor de concurrentie om deze tijd te verbeteren, zonder het risico te lopen onder de normtijd van 2.27 te duiken.

Dat was zeker de bedoeling van Fred Bouvy niet, toen hij de stands voor een ultieme ronde verliet. In zijn poging om nog een plaatsje op de startgrid te winnen draaide de winnaar van 2008 net dezelfde tijd als Stephane Lemeret tijdens de morgensessie: 2.26.973. En kreeg hij dezelfde straf als Stephane: twintig plaatsen achteruit op de grid !

Vooraan start dus de Kia van Wauters-Vanthoor-Vanhooydonck. Zij worden door de BMW van Vanbellingen-Maes-Vandermaesen geflankeerd, terwijl de Audi A4 van De Crem-Schroyen-Goossens en de tweede Kia van Steveny-Dockerill-Kane de tweede startrij completeren. Deze twee liepen tijdens de morgensessie niet te sterk in het oog, maar bij de ultieme kwalificatie konden ze een stevige sprong voorwaarts maken. Julien Schroyen en Steven Kane waren de piloten van dienst, die hun plaats op de grid in verhouding met het potentieel van de auto brachten. Verder waren er nog de uitstekende prestaties van Olivier Muytjens op de tweede KS Motorsport BMW M3 Silhouette en die van Jerome Thiry, in goeden doen op de Jaguar X-Type.

In S2 zag Gregory Servais hoe Maxime Soulet in extremis zijn uitstekende tijd van de morgensessie nog wist te verbeteren. Maar ook Jordi Gene onderging hetzelfde verhaal, toen Frederic Jonckheere in T3 zijn BMW M3 voor de Seat van Corthals-Villeneuve-Gene wist te schuiven.

Tenslotte heeft de Civic R3 van Objectiv 2.30 zijn debuut niet gemist. In de handen van Benoit Galand kon de Honda de onaantastbaar geachte Alfa Romeo 156 van Michel Plennevaux achter zich houden en mag zo als eerst in klasse T2 starten. In T1 was het de Australische Mitsubishi met Ross Zampatti aan het stuur die de snelste tijd draaide.

DE startgrid : 1. Wauters-Vanthoor-Vanhooydonk (KIA Pro_Cee’d Silhouette) 2.27.001 ; 2. Vanbellingen-Maes-Vandermaesen (BMW M3 Silhouette) 2.27.051 ; 3. De Crem-Schroyen-Goossens (Audi A4 Silhouette) 2.27.168 ; 4. Stéveny-Dockerill-Kane (KIA Pro_Cee’d Silhouette) 2.27.410 ; 5. Moonens-Redant-Muytjens (BMW M3 Silhouette) 2.27.641 ; 6. Thiry-Cleynhens-Smits-Verbist (Jaguar X-Type Silhouette) 2.28.822 ; 7. Fumal-Soulet-Pulinx (Touring Cup) 2.34.222, 1ste in S2 ; 8. Servais-Fontaine-Reymond (Touring Cup) 2.34.665 ; 9. Qvick-Jonckheere-Merendino (BMW M3) 2.34.778, 1ste in T3 ; 10. Corthals-Gene-Villeneuve (SEAT Leon) 2.34.940 ; 11. Schmetz-Gomez-Gomez (Touring Cup) 2.35.066 ; 12. Latinne-Radermecker-Dussoliet (Touring Cup) 2.35.356 ; 13. Franchi-Warroquiers-Vannerum-Turco (Jaguar X-Type Silhouette) 2.35.575 ; 14. Rose-Leemhuis-Alford (Holden Commodore) 2.36.232, 1ste in T4 ; 15. Rosoux-Geoffroy-Chouvell (SEAT Leon) 2.36.449… 22. André-De Vits-Galand (Honda Civic R3) 2.44.789, 1ste in T2 … 24. Bouvy-Kelders-Ickx (Renault Mégane Trophy) 2.27.417 (+ 20 plaatsen, onder normtijd)… 27. Lémeret-Dermont-Lambotte (Mazda RX8 Silhouette) 2.28.228 (+ 20 plaatsen, onder normtijd)… 43. Zampatti-Telling-Burton (Mitsubishi Colt RS) 3.03.740, 1ste in T1 ; enz.

Advertentie
Advertentie
Advertentie