In het voorprogramma van de 12 Uren van Spa werd uitslag van de 5e manche van het Belgian GT Championship Mediagroep Van Dyck pas bij het vallen van de geblokte vlag beslist.
Polesitter Tim Verbergt liet zich met zijn Audi R8 LMS bij de eerste bocht door de Dodge Viper van een in erg goede doen zijnde Koen Wauters verrassen. Maar na een twintigtal minuten moest d KRK Viper het tempo laten zakken en konden de Audi van Verbergt en de Porsche van Verbist het voortouw nemen.
« Door een verkeerde bandendruk bij de start werden de banden te warm en was de auto delicaat te rijden,” legt de zanger-piloot uit.
Na de pilotenwissels zagen we een heerlijke strijd tussen de Porsche van Bert Longin en de Audi van Jean-Francois Hemroulle, die werkelijk wiel in wiel streden.
Bert Longin was vast besloten keihard voor zijn eerste overwinning van het seizoen te strijden, maar moest tien minuten voor het einde de Porsche 997 GT3 aan de kant zetten toen een wiellager het opgaf. De piloot van First Motorsport zag met lede ogen hoe de Phoenix Audi R8 LMS van kampioenschapleiders Hemroulle-Verbergt naar een tweede succes van het seizoen snelde.
Voor de volgende plaatsen waren het Fred Bouvy en Jeffrey Van Hooydonck die een stevig robbertje uitvochten. Uiteindelijk mocht Fred zich de tweede podiumplaats toe-eigenen. Gelukkig duurde de wedstrijd niet enkele ronden langer, want Vincent Vosse was met de Aston Martin als snelste onderweg en had het podium zelfs in zicht. Uiteindelijk eindigde hij vierde voor de Ford GT van Kuismanen-Huisman, de Lamborghini van Arjan Vanderzwaan-De Laet en de Fort Mustang VDS van Rapahael Van der Straeten en Stephane Lemeret die hun eerste punten van het seizoen scoorden.
De tweede race werd nog voor de start door enkele incidenten opgeschrikt. De Ferrari nr 3 van Bouvy-Coens vatte vuur tijdens de opstelling voor start. Voor de regerend kampioenen was het de eerste opgave met de 430, sinds het debuut van de wagen. Ook Vollebergh-Van der Zwaan mochten dadelijk alle hoop opbergen toen hun Lanborghini verdere dienst weigerde.
De op pole vertrokken Vincent Vosse kon niet aan de aanvallen van Jeffrey Van Hooydonck op de Dodge Viper weerstaan en moest bij de eerste passage aan de Combes de leiding af staan. De KRK Viper bleef gedurende de hele relais aan de leiding voor de Aston Martin die de aanvallen van de Ford GT van Duncan Huisman achter zich wist te houden. Maar na een twintigtal minuten dwong een lekke band de mooie Brit naar de stands, waardoor hij naar de achterhoede van het klassement terugviel.
Tezelfdertijd ging Bert Longin er hard vanaf op de Raidillion. Opgave dus voor de First Porsche en ook de tweede KRK Viper van Raf Vanthoor en Kris Wauters moest aan de kant. Ook de Audi zat in de problemen. In de tweede ronde schakelde de Duitse bolide een tijdlang op traagloop over toen een elektronisch systeem zich in veiligheidsmode zette. Na een goede minuut oponthoud kon Jeff Hemroulle zijn weg verderzetten.
Na de bevoorradingen nam Jeff Van Hooydonck het stuur van Koen Wauters over en kon hij onder een stromende regen soeverein naar een tweede overwinning rijden. De Ford GT van Kuismanen-Huisman en de sterk teruggekomen Audi van Hemroulle-Verbergt bezetten de volgende trapjes van het podium.
Achter dit drietal moest Raphael Van der Straeten de wet van Danny De Laet op de Lamborghini ondergaan. Toch was de patron van VDS Racing erg blij met deze onverwachte vijfde plaats. De tweede Mustang met Maxime Martin en Christian Derridder aan het stuur, eindigde negende algemeen en mocht de winst in GT4 opstrijken.
Race 1 :
1.Hemroulle-Verbergt (Audi R8 LMS) 24 ronden in 1u00.31.472 ; 2. Bouvy-Coens (Ferrari 430 GT3) op 1.833 ; 3. Koen Wauters-Van Hooydonk (Dodge Viper) op 3.773 ; 4. Renard-Vosse (Aston Martin DBRS9) op 6.222 ; 5. D. Huisman-Kuismanen (P-B-Fin/Ford GT) op 1.39.609 ; 6. De Laet-Van der Zwaan (Bel-P-B/Lamborghini Gallardo) op 1.53.160 ; 7. Lémeret-Van der Straeten (Ford Mustang FR500) op 2.27.428 ; 8. Vanthoor-Kris Wauters (Dodge Viper) op 1 ronde ;… 11. Derrider-Martin (Ford Mustang) op 2 ronden
Race 2 :
1.Koen Wauters-Van Hooydonk, 23 ronden ; 2. Kuismanen-Huisman (Fin-NL) op 9.832 ; 3. Verbergt-Hemroulle op 48.160 ; 4. De Laet-Vanderzwaan (Bel-NL) op 1.35.056 ; 5. Van der Straten-Lémeret op 2.02.830 ; 6. Thiers-Thiers (Ferrari 430) op 2.22.310 ; 7. Renard-Vosse op2.32.836 ; 8. Cracco-Lumbeek (Dodge Viper) op 1 ronde ; 9. M. Martin-Derrider (Ford Mustang) op 2 ronden (1ste GT4)
Kampioenschap :
Piloten : 1. Hemroulle-Verbergt 95 ; 2. Koen Wauters-Van Hooydonk 91 ; 3. Kuismanen-D. Huisman 71 ; 4. Bouvy-Coens 67 ; 5. Arjan Van der Zwaan 64 ; 6. Verbist-Longin 59 ; 7. Vosse-Renard 54
Teams : 1. Audi Phoenix et Dodge KRK 42 ; 3. Ford Kuismanen 26 ; 4. Ferrari Delahaye 25 ; 5. Porsche First 21