In de Verenigde Staten blijkt het aantal verkeersdoden onder mensen met een diploma geleidelijk aan af te nemen, terwijl het aantal doden bij de doelgroep ouder dan 25 jaar zonder diploma beetje bij beetje toeneemt.
In 1995 bleek het aantal verkeersdoden bij laag opgeleide bestuurders 2,5 keer zo hoog te liggen als bij mensen die hoger opgeleid waren. In 2010 bleek dat je vier keer zoveel kans had om bij een fataal ongeluk te zijn betrokken als je geen diploma had ten opzichte van bestuurders die hoger opgeleid zijn.
Maar dat wil niet zeggen dat langer naar school gaan je ook een betere bestuurder maakt. “Over het algemeen stellen we vast dat mensen die lager opgeleid zijn met oudere wagens rijden die minder betrouwbaar zijn en slechter scoren in crashtests. Het inkomen van mensen die lager opgeleid zijn, is lager zodat ze vaker niet kiezen voor optionele veiligheid zoals laterale airbags, automatische waarschuwingssystemen of achteruitrijcamera’s.”
De inwoners in de armste wijken van de Amerikaanse steden kunnen vaak niet beschikken over veilige oversteekplaatsen, extra signalisatie en afremmende infrastructuur en dat is vooral te wijten aan een gebrek aan interesse voor deze plaatsen.