1. Kever
Met deze wagen begon het allemaal. Het ontstaan van het model gebeurt echter in een allerminst fraaie periode: Adolf Hitler wilde een toegankelijke en betrouwbare wagen waarmee de massa zich kon verplaatsten. Hij gaf dr. Porsche de opdracht en die ontwikkelde de Volkswagen Kever. Volkswagen, wat in het Duits ook ‘de wagen van het volk’ wil zeggen, was geboren. De wagen werd in 1938 voorgesteld, maar de productie ervan werd pas echt na de oorlog opgestart, mede dankzij een Britse visionair. En de geschiedenis gaf hem gelijk: meer dan 21 miljoen exemplaren werden ervan gebouwd. De eerste modellen zijn nu erg gegeerd en de wagen zelf is uitgegroeid tot een icoon.
2. Combi
“Combi” is een ietwat vreemde naam, maar die is eigenlijk een afkorting van het Duitse woord “Kombinationenwagen”: een wagen die zich leent voor heel wat verschillende activiteiten. En de Combi slaat snel aan. Het model doet het goed in de verkoopcijfers omdat hij ook heel wat doelgroepen aanspreekt: van surfers aan de Californische kust in de jaren ’70 tot ondernemende personen en bedrijven. En ze blijven populair. De prijzen van deze wagens zit nog steeds in de lift. Zeker bij de T1-versie met zijn 23 ramen… Daar wordt al eens 100.000 euro voor neergeteld. Knettergek!
3. Golf I GTI
Het leek een gek idee en eigenlijk was er geen hond die er echt in geloofde toen er werd geopperd om een 1,6 liter van 110 pk onder de motorkap van de kleinste in het gamma te gooien. Zonder dat ze er erg in hadden, lanceerde Volkswagen wel degelijk een fenomeen: de GTI. Hij werd snel een bestseller en staat nu al in dezelfde rij als Britse classics. Vandaag maakt Volkswagen nog steeds de GTI, maar daarbij is toch meer de nadruk op het embleem komen te liggen. Wie vandaag een oude GTI op de kop wil tikken, rekent best op een prijskaartje van 15.000 euro of meer!
4. Karmann-Ghia (Type 14)
Dit is zonder twijfel de meest elegante Volkswagen. Het afgeronde koetswerk straalt finesse uit, vermengd met een vrouwelijke toets en een snuifje performantie. Nochtans zat er onder dat fraaie uiterlijk de basis van een Kever en dat was allerminst een toonbeeld van topvermogen. Integendeel…. Voor wie wil scoren met elegante finesse die is hier dan weer wel aan het juiste adres.
5. Golf VII TDI
En jawel, de meest recente VW Golf verdient ook zijn plaats in deze lijst. Het is vooral in zijn Variant-uitvoering dat hij zijn plaats hier veilig stelt. Hij heeft bijvoorbeeld een koffervolume van 600 liter! Hij is een must: praktisch, ultra comfortabel, zeer efficiënt, verbazend zuinig en keizerlijk uitgerust. Het is zeker niet het meest glamoureuze model van de eeuw, maar als je de redenen van zijn succes wil kennen, hoef je er slechts een keer mee te rijden. Doen.