Het gamma van Aston Martin is even prestigieus als ingewikkeld. Het is moeilijk om niet verloren te lopen tussen de kleine V8 die ook beschikbaar is met V12, de Vanquish die verdween en dan terugkeerde om de DBS te vervangen, de nieuwe Rapide en ergens daartussen ook nog de Virage. Aston is zich daarvan bewust en profiteert van de vernieuwing van de DB9 om een grote schoonmaak te houden.

Virage: out

De DB9, het hart van het gamma, werd helemaal hertekend en klimt hogerop. Zodanig zelfs dat de nochtans heel recente Virage naar de prullenmand wordt verwezen. Amper achttien maanden heeft die in de catalogus van de constructeur gestaan, dat is erg weinig. De DB9 kannibaliseert dus zijn grote broer en neemt er zowel technische als esthetische elementen van over.

Gespierder

De gladde en tijdloze lijn van de DB9 kreeg een flinke portie steroïden. Hij wordt er gespierder maar ook hoekiger door, met elementen zoals de zijschorten die niet zo subtiel zijn. Ook onder de motorkap is de DB9 gespierder, want de V12 wint aan vermogen en koppel (517 pk en 620 Nm).

Uitrusting

De  DB9 wordt sportiever. Hij krijgt een adaptieve ophanging met drie modi (Normal, Sport en, voor de circuitrijders, Track) en koolstof-keramische remmen.

De uitrusting bestaat onder meer uit een achteruitrijcamera, 20-duimsvelgen, OEL-schermen (Organic Electroluminescent), lichtgewichtzetels (waardoor de twee embryonale zitjes achterin verdwijnen) … Alles bij elkaar geen grote revolutie. De prijs schommelt tussen 170.000 en 200.000 euro.