De oldtimermarkt heeft de afgelopen jaren behoorlijk wat schommelingen gekend! Na een wilde vlucht omhoog in 2015, en nog een in 2020, zakt de soufflé nu in. De eerste slachtoffers? De pronkstukken uit de jaren 50 en 60. Fantastische auto's, maar ze spreken niet (of nauwelijks) tot de verbeelding van mensen onder de zestig, of anders gezegd, degenen die nu koopkracht opbouwen. Is dit het moment om toe te slaan voor een van deze schoonheden of kunnen we beter nog even wachten?

Advertentie
Advertentie

1. Aston Martin DB5: de spion wordt oud!

Het is waarschijnlijk een van de bekendste auto's ter wereld. De Aston Martin DB5, beroemd geworden door James Bond in Goldfinger, belichaamt perfect de Britse luxe. Deze GT, handgebouwd tussen 1963 en 1965, wordt aangedreven door een krachtige 4-liter zes-in-lijn motor met 282 pk! Ongetwijfeld een zeer optimistische waarde, maar wat maakt het uit: vergeet even de mythe van de geheim agent en geniet van de handgemaakte vormen, de bedwelmende leren geur en de weergaloze diepe stem van de motor... Wij zijn verkocht! En toch, waar een goed gerestaureerd exemplaar zo'n 10 jaar geleden nog tegen het miljoen euro aan zat, "volstaat" vandaag ongeveer 700.000 euro. Nog steeds een flink bedrag, dat wel!

Advertentie
Advertentie

2. Jaguar E-Type: krijgt "de mooiste auto ter wereld" rimpels?

Zijn schoonheid is betoverend en op de weg blijft zijn gedrag verbazingwekkend, zelfs meer dan 60 jaar na zijn introductie! De E-Type is als een dartel veulen, maar opgejaagd door een grote 3,8-liter zes-in-lijn met 265 pk! De eerste serie is de puurste, terwijl de laatste, gewapend met een 5,3-liter V12, een formidabele dragster is! In alle gevallen lijkt schoonheid niet meer genoeg: minder dan 10 jaar geleden zag je regelmatig prachtige exemplaren (vooral de allereerste "flat floor" series) door de grens van 200.000 euro breken. Vandaag zijn de prijzen gezakt, met enkele zeer mooie exemplaren die voor minder dan 150.000 euro verkocht worden. De modellen van na 1965 zijn aanzienlijk minder waard. Goed om te weten: de vorige generatie Jaguars, de XK120/140/150, kent een nog dramatischer waardedaling!

3. Ferrari Daytona: het hoogtepunt van de jaren zeventig verliest snelheid

Het was iets meer dan 10 jaar geleden toen we Daytona's het miljoen zagen aantikken. Met zijn in één pennenstreek getekende lijn en die royale V12 met 352 pk had hij genoeg om het hart van tifosi te laten smelten. Zou het zijn reputatie als "vrachtwagen" zijn, vanwege de zeer zware besturing, die hem uit de gratie doet vallen? We moeten echter niet afgaan op geruchten: in perfecte staat is de Daytona niet zo lastig voor de biceps als men zegt! En vooral, hij biedt verbazingwekkende stabiliteit, verrassende betrouwbaarheid en nog steeds indrukwekkende prestaties! Reken op ongeveer 700.000 euro. De eerste exemplaren met koplampen achter plexiglas zijn meer waard dan die met inklapbare koplampen.

Advertentie
Advertentie

4. Plymouth Superbird: de “looney” onder de muscle cars sputtert!

Met zijn gigantische spoiler en atypische grille is de Plymouth Superbird niet bepaald een bescheiden verschijning! Ontworpen in 1970 om het NASCAR-kampioenschap te domineren, werd hij aangedreven door een 426 HEMI V8-motor, waarover al veel is gezegd qua vermogen. Meer dan 400 pk? Waarschijnlijk. Met minder dan 2.000 geproduceerde exemplaren zou je denken dat dit heilige monster veel begerig zou zijn! En inderdaad, de waarde steeg tot ongeveer 2023, toen exemplaren regelmatig van eigenaar wisselden voor 350.000 dollar, soms zelfs veel meer voor uitzonderlijke exemplaren of die met een solide stamboom! Een jaar later is de waarde gedaald naar ongeveer 280.000 dollar...

Advertentie
Advertentie

5. Porsche 911 SWB: gevallen ster?

Voor puristen (zij zullen zichzelf herkennen) is de eerste serie Porsche 911 (gebouwd tot 1969) en beter bekend als SWB (voor Short Wheelbase, oftewel korte wielbasis) de meest begeerlijke omdat... hij de puurste is! Bovendien komen de modellen van vóór 1965 in aanmerking voor een indrukwekkend aantal historische races! Voeg daarbij de boxermotor met zijn rauwe stem, geliefde verchroomde details en een dashboard om bij weg te dromen, en je hebt alle ingrediënten voor explosieve prijzen! En inderdaad, in de jaren 2010 zag je ze regelmatig door de grens van 300.000 euro breken! Vandaag is dat een heel ander verhaal: exemplaren boven de 200.000 euro blijven op de markt staan en veel exemplaren worden verkocht rond de 180.000 euro. Soms zelfs veel minder!