De wereldwijde voorkeuren voor autokleuren zijn in beweging. Hoewel wit nog steeds bovenaan staat in de populariteitslijst, kiezen steeds meer autokopers voor warmere en meer diverse kleuren. Dat blijkt uit het nieuwste Color Report van verfspecialist BASF, dat de wereldwijde trends in autokleuren analyseert.
Europa kiest vaker beige
In Europa, het Midden-Oosten en Afrika (EMEA) blijven neutrale kleuren net als voorgaande jaren domineren. Sterker nog: hun aandeel steeg van 72% in 2021 naar bijna 80% in 2024. Opvallend is vooral de sterke opmars van beige, dat zijn marktaandeel bijna verdubbelde.
"Beige en neutrale kleuren stralen rust en verfijning uit", verklaart Mark Gutjahr, hoofdontwerper voor autokleuren bij BASF. "In onze snelle wereld zoeken mensen naar stabiliteit, en dat zie je terug in hun kleurkeuze voor een auto."
Amerika valt voor grijs
De Amerikaanse markt laat een andere trend zien: grijs is daar nu goed voor bijna 20% van alle nieuwe auto's. Deze stijging gaat vooral ten koste van wit, dat 5 procentpunten verloor, en zwart dat 2 procentpunten moest inleveren.
Volgens Victoria Fislage van BASF dankt grijs zijn populariteit aan de veelzijdigheid: "Van koele metallic tinten tot warme, aardse schakeringen - grijs biedt meer variatie dan veel mensen denken."
Azië kiest zwart én geel
In Azië en het Stille Oceaangebied kiezen consumenten nog vaker voor neutrale kleuren: 83% van alle nieuwe auto's heeft een neutrale kleur. Zwart won hier 2 procentpunten terwijl wit er meer dan 2 verloor. Opvallend is de groeiende populariteit van geel, vooral in zachte pastel- en beige-achtige tinten.
"Deze aardse en pastelgele tinten sluiten perfect aan bij de huidige tijdsgeest", zegt Chiharu Matsuhara, hoofd autokleurontwerp voor Azië. "Ze weerspiegelen belangrijke waarden als functionaliteit en duurzaamheid." Deze trend is vooral zichtbaar bij elektrische auto's.
Ziet de toekomst er rooskleurig uit?
Als we de designafdeling van Jaguar mogen geloven, is roze inderdaad dé kleur van de toekomst. Maar ook Renault biedt de 5 aan in opvallend geel en groen. Alpine pakt graag uit met haar iconisch blauw. BASF’s rapport, dat gebaseerd is op wereldwijde productiecijfers, laat zien dat de automarkt - eindelijk - weer klaar is voor meer kleurendiversiteit. De verschuiving van traditioneel wit naar warmere tinten weerspiegelt “een bredere maatschappelijke trend waarin individualiteit en duurzaamheid steeds belangrijker worden”. Wij hopen alvast dat deze trend zich de komende jaren doorzet, met mogelijk nog meer ruimte voor gedurfde kleuren en unieke tinten.