Ons doen watertanden, dat kan Aston Martin wel. Rond de pot draaien ook. Samen met Zagato presenteerde het eerst een racevariant en dan een uitdagend concept van de V12 Zagato. Deze keer krijgen we details en informatie van het definitieve model.
Kwestie van traditie
Het karakter is cultureel bepaald. De Italianen en de Britten hebben zeker niet de technologische faam van de Duitsers, maar als het gaat om het ontwerpen van een sublieme GT kennen ze hun vak. Een Aston Martin in een Zagato-kleedje is als Kate Middleton die een Prada-winkel buitenstapt: verleidelijk én geraffineerd. Dat zagen we al in het verleden, met de DB4 GT Zagato (die voor waanzinnige bedragen van meer dan 4 miljoen euro geveild wordt) en de vreemde V8 Zagato uit de jaren tachtig. De derde episode is deze V12 Zagato.
Specificaties
Van de volgende cijfers word je misschien duizelig als je een driecilinder diesel gewoon bent: 12 cilinders in V, een cilinderinhoud van 6 liter, 517 pk bij 6.500 tr/min, 305 km/u, 0 tot 100 km/u in 4,2 seconden, een manuele zesbak en een beperkt (?) gewicht van 1.680 kg dankzij aluminium en koolstofvezel. Indrukwekkend? Ja en neen.
Neen, want de motor is een oude bekende die ruim achterhaald is door de laatste (en zelfs de voorlaatste) technologische evoluties zoals directe injectie of turboladers. Maar laten we de pret niet bederven, twaalf cilinders blijven uitzonderlijk, ook al zijn ze technologisch voorbijgestreefd.
Niet voor iedereen
De V12 Zagato wordt op het salon van Genève voorgesteld en gaat nog dit jaar in "serieproductie". Amper 150 exemplaren worden gebouwd en de prijs schommelt volgens geruchten rond 500.000 euro.