Monovolumes zonder middenstijl, waarvan de flank dus één grote deuropening is, kregen we de afgelopen jaren al meermaals te zien als concept car. Altijd bleef dit deurconcept in de prototypefase steken wegens te duur, te moeilijk of niet veilig genoeg. In de Ford B-Max gaat het binnenkort gewoon in productie.

De deuren van de B-Max zijn op zijn zacht gezegd origineel. De klassieke middenstijl (B-stijl) ontbreekt, waardoor een enorme opening ontstaat die bijna 1,5 meter breed is. Bovendien schuiven de achterdeuren open, wat handig is om in te stappen in een krappe garage of om voorwerpen te laden. Niet alleen de achterbank maar ook de rugleuning van de voorste passagierszetel klapt neer, waardoor je bijvoorbeeld een surfplank van 2,30 meter kunt vervoeren in de B-Max. Of die lange Ikea-kast die maar niet in jouw stadswagen past.

Zoals bij de Meriva?

Het systeem van Ford verschilt grondig van de deuren in de Opel Meriva. Zo heeft de Meriva wel nog een middenstijl en scharnieren de achterdeuren open in de tegengestelde richting van de voordeuren, in plaats van te schuiven. De deuropening in de Meriva is 'maar' 700 mm groot, zoals in de meeste auto's met klassieke deuren.

"De keuze voor schuifdeuren hebben we in het absolute begin gemaakt en is ingegeven door gebruiksvriendelijkheid", zegt Darren Palmer, directeur productontwikkelingskwaliteit bij Ford Europa. "We hebben verschillende systemen geanalyseerd en dit geeft de beste toegang in krappe ruimtes."

De deuren van de B-Max schuiven overigens niet elektrisch open. "Uit feedback van klanten blijkt dat dit niet nodig is. De deuren openen in een eenvoudige beweging, zo snel als de klant het zelf wil", aldus Palmer.

Is het wel veilig?

Een auto zonder middenstijl verliest uiteraard een groot deel van zijn stevigheid en bescherming bij een zijdelingse impact. Dat was een grote uitdaging voor de Ford-ingenieurs. "We hebben de functie van de B-stijl bewaard door die als het ware onzichtbaar in te bouwen in de deuren. De structuur van de B-Max is zeker even stijf als die van de Fiesta. We mikken op 4 of 5 sterren bij EuroNCAP", zegt Palmer. Ford gebruikte in de B-Max staal dat vijf keer sterker is dan standaard staal. De veiligheidsgordels, die normaal aan de B-stijl hangen, werden dan weer geïntegreerd in de zetels.

Nieuwe knowhow

Of dit deurconcept ook gebruikt kan worden in grotere auto's zoals de C-Max of de S-Max wilden we ook nog graag weten. "Het systeem is schaalbaar naar auto's van elk formaat. We hebben veel bijgeleerd op het vlak van stijfheid, kennis die we ook in onze gewone modellen kunnen gebruiken. Deze ontwikkeling zal zeker nog nuttig zijn in andere segmenten", besluit Palmer. De B-Max komt in de loop van de zomer op de markt.