Strijd tegen de diesel
Studies zijn het er allemaal over eens: wanneer je minder dan 15.000 km rijdt, kies dan een benzine. Vooral als je vaak in de buurt van de stad rijdt. Natuurlijk verbruikt een benzinemotor altijd meer dan een diesel. Die kloof zal nooit echt gedicht worden. Maar de motoren met ontstekingskaarsen zijn in het voordeel bij de aankoop, met een aanzienlijk lagere prijs voor evenwaardige prestaties, en bij het onderhoud (geen verstopte filters, geen buitensporig dure injectoren en een lagere eindafrekening).
Groot verschil bij het rijden
De diesels hebben zeker een grote vooruitgang geboekt, maar de benzinemotor behoudt een straatlengte voorsprong qua werkingscomfort, met een grotere bruikbare zone en een aangenamer, beter gedempt geluid. Kortom, als je houdt van rijden schept een benzine meestal meer voldoening.
1.4 TFSI … COD?
De motor werd Cylinder On Demand gedoopt en beschikt over technologie die je doorgaans in grotere motoren met acht of twaalf cilinders terugvindt. Het principe is simpel: hoe minder cilinders je vult, hoe minder brandstof je verbruikt. In de praktijk worden de twee middelste cilinders van de 1.4 TSI automatisch uitgeschakeld bij lage belasting (van 1.250 tot 4.000 tr/min en met een koppel van 25 tot 100 Nm). Je moet dus een lichte voet hebben.
Audi zoals we het graag zien
Een A3 Sportback is een A3 die een stretchkuur volgde: voor de eerste keer is de wielbasis van de Sportback-versie langer dan bij de driedeurs. Dankzij de flexibiliteit van het MQB-platform wint de Sportback 3,5 cm tussen de assen. Dat komt niet alleen de ruimte achterin ten goede, maar ook het koffervolume: 380 tot 1.220 liter met neergeklapte achterbank.
De cijfers
Dankzij de cilinderuitschakeling haalt de A3 Sportback 1.4 TSI 140 een zeer laag CO2-niveau van 112 g/km, of nog beter dan de 1.2 TSI. Audi kondigt een gemiddeld verbruik van5,3 l/100 km aan. Eerlijk gezegd, lijkt het ons moeilijk om die waarde te halen zonder voortdurend files te veroorzaken. Ons gemiddelde is zeker niet oneervol: 6,8 l /100 km lijkt ons een correct resultaat, zeker aangezien ik mijn rechtervoet niet heb ingehouden.
In topvorm
Audi kondigt 140 paarden aan, maar ik had de indruk over een tiental extra pk’s te beschikken. Deze motor is uitstekend in vorm. Hij houdt van gemiddelde toerentallen, van 1.500 tot 4.000 tr/min. In dat bereik verzekert hij verbazingwekkende hernemingen en een hese stem. Een waar plezier! Daarboven verandert het geluid echter in geschreeuw en verliest hij wat panache.
Maar dat is niet erg. Zijn soepelheid zet meer aan om te flaneren in hogere versnellingen. De werking met twee in plaats van vier cilinders is wat gevoeliger. Het gaspedaal trilt dan een beetje, merk je alleen wanneer je echt aandachtig bent.
Veilig en trouw
De A3 is gebaseerd op het nieuwe modulaire platform van de VW-groep en heeft een veilig, stabiel weggedrag in alle omstandigheden. Het nauwkeurige stuur bedient de snedige vooras, terwijl de achtertrein rustig op zijn plaats blijft, zelfs bij gewaagde manoeuvres. Het gaat snel, maar niet spectaculair. Het comfort blijft op een hoog niveau, met een perfecte geluiddemping, een aangename ruimte en een rijpositie aangepast aan elke lichaamsbouw. Toch is het niet allemaal rooskleurig, want de schokdemping leek ons een tikkeltje te hard.
Knap multimediasysteem
Audi Connect is een meesterwerkje van technologie met een internetverbinding, Google Earth-navigatie, het weer en het nieuws en Twitter- en Facebook-apps. Verbluffend, zeker omdat het geheel voor een keer ook gemakkelijk te bedienen is dankzij de goede ergonomie, zelfs voor nieuwkomers in deze wereld van gadgets. Let wel op dat je niet te sterk afgeleid wordt.
Prijs
Audi biedt diverse afwerkingen: Attraction, Ambition en Ambiente. De prijzen beginnen bij 25.000 euro. We betreuren dat op dit prijsniveau de uitrusting niet rijkelijker is en dat de garantie maar twee jaar bedraagt.
Het prijsverschil met de (duurdere) 2.0 TDI met 150 pk is klein, maar de 1.4 TSI kost minder in onderhoud, is beter geschikt voor stadsgebruik en geeft meer voldoening in gebruik.