Al 56 jaar wordt de VW Kombi gebouwd in Brazilië. Het Volkswagen-busje kende dus een groot succes, maar Volkswagen heeft nu toch het einde van de productie aangekondigd met een laatste speciale editie, beperkt tot 600 exemplaren.

Nieuw met oude onderdelen

In oude potten kookt men de beste soep. Deze Kombi T2 is in een halve eeuw bijna niet geëvolueerd. Onder de kap achterin werd de antieke viercilinder boxer uit de Kever wel vervangen door een modernere motor: een 1.4 viercilinder-in-lijn van het type BiFuel, wat betekent dat hij op benzine of ethanol draait. Die laatste brandstof is vrij succesvol in het landen van de feijoada. Het vermogen bedraagt 78 of 80 pk, naargelang de gebruikte brandstof.

Nostalgie

In het interieur maken we een ongelooflijke sprong in de tijd: vinyl bedekt de zetels, de instrumenten met grote ronde teller zijn eerder symbolisch, de manuele bak telt maar vier versnellingen en de tweekleurige tint herinnert duidelijk aan de jaren vijftig. Enkele logo’s met “56 anos – Kombi Last Edition” herinneren dat het om een speciale serie gaat.