De benzinemotor wint weer terrein. Na een lange dieselperiode, deels door de fiscale premies die de markt wat verstoorden, is het evenwicht op onze markt hersteld. Voor maximaal 15.000 km per jaar is een benzinemotor meer aangewezen dan een diesel. Om de terugkeer van de benzinemotor te vieren, hier onze favoriete motoren, geordend op vermogen.
Tot 100 pk: Ford 1.0 EcoBoost 100 pk
Deze nieuwe driecilinder is een meesterwerkje. Het is een soepele, stille motor die verbluffende prestaties en een laag verbruik garandeert. Dit is ongetwijfeld één van onze favoriete motoren over alle categorieën heen. Kers op de taart: de typische trillingen van een driecilinder blijven achterwege. Beschikbaar onder de kap van de Focus, Fiesta, B-Max, C-Max en Grand C-Max.
Van 101 tot 150 pk: VW 1.4 TSI COD 140 pk
Een kleine revolutie: deze TSI-viercilinder drijft bij lage belasting maar de helft van de cilinders aan om de dorst te beperken. De technologie is zeker niet nieuw, maar bleef tot nu toe voorbehouden aan grote motoren met acht of twaalf cilinders. Terug naar onze TSI. De technische fiche kondigt ‘maar’ 140 paarden aan, maar we kunnen je verzekeren dat die zich laten voelen, hij lijkt over meer vermogen te beschikken. De motor is erg stil en onderscheidt zich ook door een opvallende zuinigheid. Waarom nog een diesel kiezen? Beschikbaar in de VW Polo en Golf en Audi A3.
Van 151 tot 200 pk: PSA-BMW 1.6 THP 200 pk
Als PSA (Peugeot-Citroën) en BMW samenwerken om een motorengamma te ontwikkelen, geeft dat verbazende resultaten. Het toppunt is ongetwijfeld deze 1.6 THP 200. Zeker niet meer de nieuwste, maar hij drijft een zeer breed gamma aan, van de Citroën DS3, DS4 en DS5 tot de Mini Cooper S JCW en de Peugeot RCZ. Hij heeft een wild en melodieus karakter, wat je zelfs niet betaalt aan de pomp.
Van 201 tot 300 pk: Porsche 2.7 265 tot 275 pk
Toegegeven, er bestaan krachtigere motoren die over meer koppel beschikken en zelfs nog zuiniger zijn dan deze flat six van Porsche. Maar niets kan op tegen het temperament van die laatste. Deze atmosferische motor lijkt wat hol onder 4.000 tr/min. Dan wordt hij plots bevrijd, gaan jouw haren rechtstaan door zijn metaalachtige stem en klimt hij tot meer dan 7.500 tr/min. Voor zo’n vulkanisch temperament smelten we helemaal. Deze mechaniek drijft de Boxster en de Cayman aan.
Meer dan 300 pk: Ferrari 6.3i 740 pk
Ferrari heeft een passie voor zingende motoren. Deze 6.3i zingt niet alleen juist, hij heeft een duivels vermogen en reageert opmerkelijk snel. De vulkanische V12 geeft vleugels aan de F12 Berlinetta, die 0 tot 100 km/u aflegt in amper meer dan drie seconden. Het kan nog krachtiger, maar geen enkele motor is zo opwindend als deze. Maar vraag ons alstublieft niet hoeveel hij verbruikt …