De ontwerpers gaan er prat op dat de lijnen dynamischer, strakker, lichter, mooier, … zijn. Wij zien er toch vooral knip- en plakwerk in met de gimmicks van Audi, verheven tot kunst. Maar dat kan onze pret niet drukken. De nieuwe A3 lijkt sterk op een Audi– zeker als Sportback – en de lijn van de Sportback is zeker nog geslaagder en evenwichtiger dan die van de driedeurs.

Meerdere redenen verklaren dat. De achterpartij werd helemaal hertekend en heeft meer karakter, terwijl de auto in profiel strakker oogt dankzij de grotere wielbasis. Om het geheel helemaal tot zijn recht te laten komen, kies je het best voor het Sport Design-pakket met de stoerdere voorbumper en de luchtinlaten aan de zijkant die de dynamiek van de voorzijde versterken. Knap werk, zoals we van Audi mogen verwachten.

Toch loert er een gevaar: de klanten zouden Audi’s schijnbaar immobilisme op een dag moe kunnen worden. Kijk maar naar de massale interesse die de nieuwe Mercedes A-Klasse opwekt. 

Ruimer en praktischer

De A3 Sportback is 3,5 cm langer dan de driedeurs en bijna 6 cm dan zijn voorganger. Zuivere winst voor de interieurruimte. Dat is ook de reden voor het grote succes van deze versie, die twee derde van de A3-verkoop vertegenwoordigt. Na de gewone A3 en de VW Golf is dit het derde model dat het modulaire MQB-platform gebruikt. De Sportback geniet van een vermageringskuur van een honderdtal kilogram, waardoor hij evenveel weegt als de eerste A3-generatie uit 1999.

De kofferruimte heeft 15 liter meer inhoud dan in de driedeurs en varieert van 380 tot 1.220 liter met neergeklapte achterbank (60/40). Terwijl de langere wielbasis de inzittenden ten goede komt, is het interieurdesign volledig ‘gekopieerd’ van de driedeurs. Maar waarom zou je hierover klagen? De afwerkingskwaliteit staat aan de top van de categorie en de uitrusting doet de premiumuitstraling van het merk alle eer aan, tenminste als je de eindeloze optielijst aanspreekt.

Niet te stoppen vooruitgang

We ontsnappen niet aan het onvermijdelijke infotainmentsysteem, dat tegenwoordig een prioriteit lijkt van autoconstructeurs als ze een nieuw model ontwikkelen. Vervelen we ons zodanig achter het stuur, door alle files en politiecontroles? In ieder geval worden rijhulpsystemen onmisbaar. Wanneer jouw aandacht uitgaat naar naar e-mails, sms’jes, Facebook- en Twitter-accounts, Google Maps Street View, de dienstregeling van de trein of het vliegtuig, de weersvoorspellingen, het nieuws, de verkeersinformatie, jouw favoriete muziekstream, plaatselijke activiteiten, fotogalerijen, de benzineprijsvergelijker, de wifihotspot voor acht toestellen of de dvd-speler, dan kun je natuurlijk niet zonder de adaptieve snelheidsregelaar, de rijstrookassistent en de verkeersborden- of vermoeidheidsdetector. Die voorkomen ongevallen, maar als het toch zover komt, zorgt het Pre Sense-systeem voor maximale remdruk, spant het de veiligheidsgordels aan en worden de ruiten en het dak gesloten. Opgelet, voor deze technologische geneugten moet je je portefeuille bovenhalen.

Motoren

Het motorenaanbod zou de meest veeleisende rijders tevreden moeten stellen, met als benzines de 1.2 TFSI (105 pk), de 1.4 TFSI Cod (cylinder on demand, 140 pk) en de 1.8 TFSI (180 pk). Bij de diesels is er keuze tussen de 1.6 TDI met 105 pk en de 2.0 TDI met 150 of 184 pk. Het Audi Drive Select-systeem wijzigt niet alleen het motorbeheer maar ook de stuurbekrachtiging, de automaat met dubbele koppeling, de schokdemping Magnetic Ride, de snelheidsregelaar, de adaptieve verlichting en de klimaatregeling. Er zijn verschillende modi beschikbaar: Comfort, Auto, Dynamic, Efficiency of Individual.

Welke?

Het chassis werd geboren onder een gunstig gesternte, zo konden we al ontdekken achter het stuur van de A3 berline en de Golf. Het maakt van de A3 Sportback een aangename auto om mee te rijden. De 1.2 TFSI (te bestellen vanaf volgende lente, net als de 1.4 Cod, met levering vanaf de zomer) is een leuke en lichte variant met een pittige, expressieve motor. Aan de andere kant van het gamma getuigt de 2.0 TDI met 184 pk en Quattro-transmissie van doeltreffendheid in alle omstandigheden, maar kan hij zijn extra gewicht niet wegsteken. Bovendien is het dieselblok niet discreet genoeg en dringt zijn weinig harmonieuze stem het interieur binnen. De 1.6 TDI blijft wel stil.

De gestuurde ophanging zorgt voor een uitstekend compromis tussen comfort en doeltreffendheid en maakt de Sportback veilig en effectief, maar zeker niet uitbundig. Onze keuze valt op een benzineversie, die minder weegt en aantrekkelijk is door zijn drukvoeding. Laten we redelijk zijn en de voorkeur geven aan de kleinste cilinderinhoud, de 1.2 TFSI. Maal je veel kilometers, dan klaart de 1.6 TDI zeker de klus. En bekijk de optielijst goed, je verdwaalt gemakkelijk in de uitrusting.