Geplaagd door “kleine financiële problemen” wil Peugeot van twee walletjes eten om de trend te keren: gigantische volumes realiseren met zijn populaire modellen (zoals de nieuwe 208) enerzijds en het premiumaanbod verstevigen anderzijds. Niets is beter dan modellen met een sterk imago om de winstmarge te maximaliseren.

In tegenstelling tot zustermerk Citroën, dat besloten heeft om zijn aanbod te verdelen tussen twee productlijnen (de C- en DS-gamma’s), houdt Peugeot zijn topmodellen onder hetzelfde logo. Zo kunnen alle modellen profiteren van het beoogde ‘prestigieuzere’ imago van de nieuwe leeuw. Na de coupé-cabriolet 308 CC, de originele cross-over 3008 en de coupé RCZ neemt het nieuwste lid van deze familie de vorm aan van een verhoogde break.

Elektrische transmissie

Een terreinwagen willen aanbieden is goed, maar om zo veelzijdig te zijn in gebruik als de verstevigingen van het koetswerk beloven, moeten de vier wielen wel aangedreven worden. Een break met de geest van een avonturier die strandt bij de eerste modderpoel zou belachelijk zijn…  

Geen probleem voor Audi. Om de A4 in een Allroad-versie te transformeren, volstond het om even een Quattro-transmissie te zoeken in de onderdelenbank van het huis. Het centrale mechanische differentieel verdeelt automatisch het koppel tussen de assen, met een lichte voorkeur voor de achterwielen (40/60). Indien nodig gaat tot 65 procent naar de voorwielen of 85 procent naar de achterwielen.

Bij Peugeot is de oefening iets moeilijker bij afwezigheid van een eigen integrale mechanische transmissie. Gelukkig opent het recente hybridesysteem Hybrid4 de deuren naar vierwielaandrijving voor het Franse huis. Hoewel het al stilaan bekend wordt binnen de PSA-groep, herhalen we dat deze architectuur bestaat uit een 2.0 HDI-dieselmotor met 163 pk (om de voorwielen aan te drijven) en een elektromotor met 37 pk, ingeplant aan de achteras.

Naargelang de omstandigheden kunnen de voor- of achterwielen het voertuig alleen of samen voortbewegen. Een voordeel van de 4x4-hybride tegenover een klassieke mechanische transmissie: er is alleen een kleine hoogspanningskabel nodig die veel minder plaats inneemt om de twee te verbinden.  

Vorstelijke ruimte

En inderdaad: als we achterin neerstrijken in de twee concurrenten valt de Peugeot op door zijn extra ruimte. De Fransman profiteert van de nagenoeg afwezige transmissietunnel  én zijn XXL-wielbasis (2,815 meter) om veel plaatsen te creëren voor de knieën. De A4 is evenzeer verdienstelijk op dat vlak met een al bijna even lange wielbasis (2,80 meter). Hier reis je wel liever met vier dan met vijf, maar de twee passagiers achterin worden in de watten gelegd (de achterbank steunt zijdelings uitstekend).

Wat de Peugeot wint aan ruimte achterin dankzij de by-wiretransmissie, verliest hij aan koffervolume door de batterijen. Tegenover een klassieke 508 SW is de bodem van de koffer verhoogd met enkele centimeters. Niet echt een grote handicap, maar voldoende om Audi A4 Allroad voor te moeten laten qua volume (409 tegenover 400 liter). Dankzij de moduleerbaarheid van de bank (waarmee je een bijna vlakke laadvloer creëert) mag de ‘gelukkige’ eigenaar van één van beide wagens zijn vrienden helpen verhuizen in het weekend.

Audi is referentie

Achter het stuur zien we, behalve enkele specifieke details voor de hybride zoals een krachtmeter in plaats van een toerenteller, direct de verzorgde afwerking van de 508 RXH. Peugeot wil een hoogwaardig product leveren en heeft hier niet op beknibbeld. Ook aan de buitenkant trouwens, zo getuigen de specifieke velgen en chroomaccenten.   

Om echter het niveau te halen van Audi, dat de referentie geworden is qua assemblagekwaliteit, is de weg nog lang. De Peugeot is op dat vlak niet slecht, maar Audi vertoeft in deze klasse gewoon in andere sferen.

Toch een klein verwijt aan het adres van de 508: de rijpositie is een beetje hoog. Dat zal niet alle bestuurders bevallen (in de Audi vindt iedereen zijn zin door het grote verstelbereik) en grote personen zouden met hun hoofd tegen de dakhemel kunnen zitten.

Op uitstap

Ook al zijn ze bedacht om buiten de geasfalteerde wegen te rijden, dat wil niet zeggen dat deze twee concurrenten zich niet dynamisch zouden gedragen op gewone wegen. Op zijn 18-duimsvelgen en met zijn 4 cm verbrede sporen houdt de 508 RXH Peugeots reputatie in stand en ligt hij aangenaam op de weg. De positie ‘hoog op zijn poten’ (5 cm hoger dan een 508 SW) schaadt de efficiëntie helemaal niet.

Op dynamisch vlak doorstaat de A4 Allroad (2 cm bredere sporen en 4 cm verhoogd) moeiteloos de vergelijking met zijn Franse concurrent. Zijn stevige ophanging vermoeit wel sneller op typisch Belgische wegen. Jammer dat de A4 Allroad, in tegenstelling tot de gewone A4, niet beschikt over Audi’s optionele adaptieve ophanging.

Wanneer we op enkele landwegen rijden, schakelen we de 4WD-modus van de 508 RXH in. Die doet beide motoren samenwerken voor een optimale grip. Maximaal 40 procent gaat naar de achterwielen (tegenover 85 procent in de Audi), waardoor de Peugeot in bepaalde situaties sneller moeilijkheden ondervindt.

Maar in een klassiek avontuurlijk uitstapje trekt hij zich uit de slag. De iets grotere bodemvrijheid dan in de Audi laat hem toe om minder snel over de grond te wrijven bij diepe sporen.

Hybrid Power

De aangepaste 2.0 TDI met 177 pk uit Ingolstadt (ook beschikbaar met 163 pk) is bijna onhoorbaar geworden. Het geluid wordt perfect gedempt en de motor onderscheidt zich doordat hij altijd beschikbaar is bij lage toerentallen en explosief reageert hogerop. Zeer geslaagd.

De 2.0 HDI 163 pk heeft op papier minder koppel (300 tegenover 380 Nm) maar kan rekenen op de hulp van de elektromotor om zich vlot uit de voeten te maken. Bij acceleraties heeft de Audi de neiging om geleidelijk uit de achteruitkijkspiegel te verdwijnen. Met zijn twee motoren beschikt de Fransman over maximaal 450 Nm koppel.

Nog een voordeel van de hybrideformule: in bepaalde situaties (niet te hoge snelheid, batterij genoeg opgeladen) rijdt de 508 RXH 100 procent elektrisch over vier of vijf kilometer.

In het midden van de hybride aandrijflijn vinden we een gerobotiseerde zesversnellingsbak. Hiermee kun je je linkervoet laten rusten in de file, maar hij werkt soms op de zenuwen omdat hij aarzelt en schokt. De elektromotor achterin compenseert dat een beetje, maar de bak schakelt toch minder doeltreffend dan een echte automaat. En nog minder dan de S-Tronic-transmissie met dubbele koppeling die Audi aanbiedt.

Voordeel in natura

Het is moeilijk om een onderscheid te maken tussen de twee concurrenten qua verbruik. Door de hybridetechnologie optimaal te gebruiken, schommelt het rond 5 of 6 l/100 km in de Peugeot. Maar met een ecologische rijstijl kun je ongeveer dezelfde waarden halen met de 2.0 TDI van Audi.

Bij een normale rijstijl moet je rekenen op 6,5 tot 8 l/100 km in beide gevallen. De Peugeot is wel in het voordeel met zijn lagere CO2-uitstoot van 107 g/km tegenover 159 g voor de Audi. Dat is van belang voor het voordeel alle aard (VAA).  

Genereuze leeuw

Peugeot trekt de premiumkaart zonder te vervallen in kleinzieligheid. Voor de prijs van 42.280 euro, die op het eerste gezicht afschrikt, krijg je standaard zetels en een stuur in leder, een navigatiesysteem, een systeem om handenvrij in te stappen en te vertrekken, verwarmde zetels, automatische grootlichten en parkeersensoren voor en achter.

Om daarvan te genieten in de Audi moet je een stevige portefeuille hebben om voor enkele duizenden euro’s aan opties toe te voegen. En de A4 Allraod 163 S-Tronic kost al 42.600 euro. Uiteraard rijd je dan wel met vier ringen in het radiatorrooster en dat is zeker geen gebrek als je de auto wilt doorverkopen.