Presentatie
In 1970 presenteerde Audi zijn eerste coupé met 4 plaatsen. Deze 100 Coupé werd door de befaamde Coupé GT opgevolgd, waarvan later de niet minder beruchte Quattro werd afgeleid. Tenslotte werd ook op basis van de Audi 80 een coupéversie gebouwd. En voorzagen de Duitsers voor het eerst hun coupé van een diesel.
Motorisatie
Keuze genoeg onder de motorkap van de A5. Bij de benzineverbranders vinden we de 1.8 TFSI van 170 pk en de 3.2 V6 FSI van 265 pk’s, terwijl de S5 zelfs een dikke V8 FSI van 4.2 l en 354 pk ingelepeld krijgt. Wanneer je voor een diesel opteert krijg je keuze tussen de 2.7 V6 TDI van 163 of 190 pk. Deze motor wordt echter enkel met een Multitronic-versnellingsbak aangeboden. Als laatste is er nog de 3.0 TDI van 240 pk en tussen 1500 en 3000 toeren een koppel van 500 Nm, die wij hier testen.
Voor deze topper voorziet Audi echter enkel een manuele 6-bak en belooft een sprint van 5,9 sec van 0 tot 100 en een topsnelheid van 250 kmh, terwijl hij gemiddeld 191 gr CO2 uitstoot.
Tijdens onze test hebben we ons regelmatig afgevraagd of we wel met een diesel op pad waren. Hij werkt enorm vlot en zelfs zijn gedempte maar zware en hese stem laat je twijfelen over de te tanken brandstof. Vanaf 1500 toeren herneemt hij krachtig en trekt dan zonder te verzwakken door tot aan de rode zone. Deze indrukwekkende kracht vertaalt zich nochtans niet in een hoog verbruik. Ons gemiddelde bleef mooi onder de 10 liter en het is zonder problemen mogelijk om met 9 liter of zelfs minder toe te komen.
Driewerf helaas, maar de motor kan enkel aan een manuele bak gekoppeld worden. Nochtans liggen er in de organenbank van VAG genoeg uitstekende automatische eenheden. Zij die de linkervoet wat willen sparen moeten zich dus naar de 2.7 wenden die, op zijn beurt, enkel met de Multitronic leverbaar is. Toch is de manuele bak niet te versmaden, want buiten de wat lange slagen van de pook, laat hij zich erg makkelijk en precies bedienen.
Weggedrag
Audi’s staan al langer bekend voor hun veilig en gezond weggedrag, maar levendigheid is toch niet bepaald hun favoriete adjectief. Met de A5 wil Audi echter weer de puntjes op de i zetten en stapt daarbij zelfs een beetje van zijn gewoontes af. Gedurende jaren verdeelde de Quattro-aandrijving het vermogen gelijk naar beide wielassen maar nu wordt 60 % van het koppel naar de achterwielen gestuurd, wat de levendigheid ten zeerste bevordert.
De wegligging is dus uiterst effectief en de A5 rijdt als op rails, terwijl hij zich toch graag over bochtige wegjes laat leiden. Hij haalt wel niet het niveau van een BMW 3 Coupé die kronkelwegjes gewoon verslindt, maar de A5 laat zich makkelijker rijden en van zodra de ondergrond wat minder aankleving biedt, laat de Audi zijn achterlichten zien. Remmen en stuurinrichting zijn volledig op hun taak afgesteld en laten zich makkelijk en gedoseerd bedienen.
Comfort
Blijft dus nog de vraag of de A5 een echte vierzitter is. En daar wordt eensgezind en volmondig ja op geantwoord, met misschien een kleine bemerking voor de hoofdruimte achteraan, die voor dubbele meters wat te beperkt zal zijn. Onze testwagen reed op een klassieke ophanging, dus zonder de adaptieve demping of optionele verlaging, en toch mag het resultaat schitterend genoemd worden, waarbij vooral een erg goede demping opvalt.
De afwerking is ronduit perfect en Audi mag best als referentie gelden en ook de ergonomie is uiterst verzorgd met commando’s die als het ware in de hand vallen, terwijl de multimedia interface erg intuïtief te bedienen is. De stuurpositie is gewoon perfect en de geluiddemping laat enkel de aangename klanken van de motor naar het interieur doorglippen.
Prijzen en uitrusting
Met een basisprijs van 44.900 € mag je verwachten dat de uitrusting op zijn minst compleet is. En dat is ze ook, maar uiterst compleet mag je dit toch zeker niet noemen. Standaard monteert Audi een volumetrisch alarm, een boordcomputer, xenon-verlichting of nog een automatische airco. Verwarmde zetels zijn echter optie en laten zich met 399 euro vergoeden. Ook metaalkleur aan 920 €, een snelheidsregelaar aan 303 euro, de automatische dag- en nachtspiegel voor 290 € of nog het lederen interieur aan 2.698 € zien zich naar de optielijsten verbannen.
Een BMW 330d kost 43.250 €, terwijl diens versie met integrale aandrijving voor 45.850 euro over de toonbank gaat. Om de vergelijking af te ronden geven we nog mee dat een Mercedes CLK 320 CDI voor 45.980 € de jouwe kan zijn.
Conclusie
Tegenover zijn rivalen schuift de A5 troeven als een prachtige lijn, vierwielaandrijving en een topafwerking naar voren. Het merk met de ringen heeft zijn terugkeer in de wereld van de 4-zitscoupés dus zeker niet gemist. Hij rijdt zacht, efficiënt en biedt zelfs heelwat rijplezier, wat in het verleden niet altijd het geval was. En daar komt dan nog een schitterende 3-liter diesel bovenop, om van te smullen!