Het hoefde aan Yamaha blijkbaar niet om de eerste plaats in te nemen aan Honda qua inschrijvingen van motors in België. Ook met de verkoop van quads staan ze op de eerste plaats en verslaan ze de concurrentie met meedogenloze cijfers. 38% van de markt behoort tot de Japanse reus, dit laat maar weinig over aan de concurrentie, die op de tweede plaats amper 7% verzamelt... Toch is de markt niet echt uitgebreid: in België stelt dit maar 4.900 verkopen voor op één jaar. Maar Yamaha heeft vol vertrouwen in de groei van het segment. Men moet toegeven dat het merk met de drievork aan alle vragen kan beantwoorden met een héél uitgebreid en gevarieerd gamma. D'Ieteren Sport gaf ons hiermee de gelegenheid om met de verschillende modellen in contact te komen tijdens een speciale testdag.
Motor met vier wielen?
Het is toch altijd een beetje verrassend om met een quad te rijden. Bij stilstaan voelt de klassieke motorrijder zich op zijn gemak daar de besturingen, met uitzondering van het gashendel, niet afwenden van zijn wereld. Maar eens in beweging is het helemaal iets anders. De massaoverdracht werpt de quad en zijn piloot naar de buitenkant van de bochten, en de motorrijder die zich mee wenst te buigen om hem tegen te houden zal hier verrast worden. Na enkele moeizame ritten op een besneeuwd circuit, komt het plezier vlug op, maar ook de spierpijn... Deze machines zijn nogal fysisch!
Stuurbekrachtiging
Wij hebben veel plezier gehad om van het ene naar het andere model te verspringen. Maar dit liet ons vooral toe om het verschil in te zien tussen een sportieve Raptor 350 met tweewielaandrijving en een stoere Grizzly 700, een automatische 4x4 met stuurbekrachtiging. De eerste zet tot spelen aan en vertoont zich veeleisend, nerveus en bijtend. De tweede, die goed zijn naam draagt, wordt door niets geraakt. Maar vraag hem toch het onmogelijke niet: de massa is aanwezig. Laat u dus niet overlopen door zijn enthousiasme, zijn gewicht en zijn hoogte, die u niet toestaan er volop in te vliegen zoals op een YFM 250cc die men overal kan onderbrengen.
Ieder zijn smaak
Wij hebben de handigheid van de automatische aandrijving zeer op prijs gesteld, hij laat namelijk aan de piloot toe om zich volledig op de weg te concentreren. Het is ook verbazend om de bijdrage van de vierwielaandrijving te meten qua wegligging en rijhandigheid. De utilitaire quads, heel wat minder veeleisend dan de sportieve quads, bieden nochtans heel veel genoegen qua doortochten, terwijl de sportieve quads een beroep zullen doen op al uw rijbevoegdheden...