De Audi A5, met zijn uitgebreid motorenaanbod en vele praktische aspecten, kan dus op een welverdiend succes rekenen. Na enkele jaren werd het tijd voor een facelift voor het gamma, coupé en cabrio inbegrepen. Deze facelift is geen revolutie, het design van de Silva uit 2007 was trouwens al heel geslaagd, en een te grote ingreep had de mooiste wagen die de Silva naar eigen zeggen ooit getekend heeft, misschien wel verminkt.
Het resultaat zijn enkele discrete ingrepen die zich zo goed als beperken tot de integratie van led-verlichting in de koplampen. Binnenin zijn er ook geen enorme veranderingen merkbaar, behalve een nieuw stuur, een vereenvoudigde ergonomie (!?) voor het infotainmentsysteem en hier en daar wat afwerkingen in aluminium. Audi laat aan de nieuwe eigenaars ook de keuze tussen een achterbank met twee of drie plaatsen.
De cijfers
Ons testmodel had de 2.0 TDI-motor van 177 pk onder de motorkap, gekoppeld aan een handgeschakelde versnellingsbak met zes versnellingen. Deze motor heeft 7 pk gewonnen, maar bij ons zal ongetwijfeld de fiscaal meer voordelige versie van 163 pk de bestseller blijven. Ter info, de versie van 177 stoot 122 gram CO2 uit per kilometer, voor de versie van 163 pk zijn dat er 118. Onze testrit vond plaats in eerder winterse omstandigheden. We hebben het chassis dus niet tot het uiterste kunnen drijven. We hebben van de A5 dan ook maar een op een relaxte manier kunnen genieten, wat wel heeft toegelaten om grondig de uitstekende kwaliteiten van de TDI-motor te ontdekken. Een bijzonder soepel en reactief motorblok, dat vanaf de laagste toerentallen zijn koppel volledig vrijgeeft (380 Nm aan 1.750 tr/min). Zijn kracht en soepelheid maken schakelen eerder zeldzaam. We kunnen ons hier gemakkelijk een automatische versnellingsbak bij inbeelden, maar dat kost wel 2.100 euro meer.
Enkele opties?
Nu we het toch over geld hebben: het mag duidelijk zijn dat Audi je voor al het overbodige laat bijbetalen, maar soms ook voor het hoogst noodzakelijke. Ze doen dat dan ook nog eens aan moeilijk verklaarbare prijzen, wat we van de Duitse collega's van BMW, Mercedes en Porsche spijtig genoeg ook al moeten aanvaarden. Voor de achterbank met drie plaatsen moet er 387,20 euro betaald worden. Voor de xenonkoplampen met bijhorende leds komt daar 1.284,45 euro bij. Door voor de packs van Audi te kiezen kunnen er wel zaken gedaan worden: het "Intenso Pack" kost 3.750 euro in plaats van 5.862,45 euro, metaalkleur, snelheidsregelaar, parkeerhulp, GPS, alarm en boordcomputer inbegrepen, ... een cadeautje.
Leven aan boord
Tussen de vele bedieningsknoppen (die niet altijd optimaal geplaatst werden op de centrale console tussen de zetels) vinden we de Drive Select terug, een systeem dat toelaat om het gedrag van de auto aan te passen door in te spelen op het gaspedaal en de stuurbekrachtiging. De impact is maar beperkt voelbaar, buiten een wat strakkere stuurbekrachtiging met de "Dynamic"-instelling. Het Drive Select-systeem kan ook inspelen op de ophanging, maar ons testmodel was daar niet mee uitgerust. Het comfort van de A5 kan in elk geval de meest veeleisenden onder ons overtuigen. Het geluid en de vibraties van de TDI-motor werden uitstekend weggefilterd. Het interieur is ruim genoeg om zowel vooraan als achteraan voldoende plaats te bieden aan grote volwassenen, ook al zal de hoofdruimte achterin voor die grote personen soms wel een probleem zijn. Toch zou dit de doelgroep van potentiële klanten voor deze A5 niet mogen afschrikken, vooral omdat die eerder hun kinderen dan basketters zullen vervoeren.
Stijlvol onderscheid
De nieuwe versie van deze Audi is nog altijd even stijlvol en aantrekkelijk. Zijn uitstekende 2.0 TDI-motor staat garant voor onberispelijke prestaties met een beperkt verbruik. De A5 blijkt in de eerste plaats comfortabeler en doeltreffender dan speels, maar ook dat mag geen probleem zijn. Hij is ruim (buiten de eerder genoemde kleine opmerking) en praktisch, met zijn vier deuren en grote kofferdeksel, en onderscheidt zich op die manier op een stijlvolle en rationele wijze op de markt.