De vorige SL63 AMG staat in mijn geheugen gegrift als een duivelse machine met overdonderende prestaties en een indrukwekkende klank die de doden tot leven wekt. Een duivelse machine, maar tegelijk een soort wolf in schaapskleren die verrassend sterk presteert. Hij schaaft zijn neus een beetje bij en wordt aangekondigd als... een zuinige auto. Is de geest niet verloren gegaan?

Wagner

Gedaan met de charismatische atmosferische 6.2 V8. Dit meesterwerk ruimt plaats voor een nieuwe, kleine 5.5 V8, maar dan met twee turbo's. Mercedes kondigt een vermogen van 537 pk en een koppel van 800 Nm aan. Het blok wordt gekoppeld aan een automaat met droge koppeling en zeven versnellingen.

AMG Performance Package

Het toppunt van het spektakel is ongetwijfeld het pakket AMG Performance dat voor nog meer kracht zorgt: 564 pk en 900 Nm. De prestaties zijn te gek: een elektronisch begrensde topsnelheid van 300 km/u en 0 tot 100 km/u in 4,2 seconden.

Aan de pomp

Mercedes benadrukt de inspanningen die geleverd werden om het verbruik te verminderen: de constructeur spreekt zelfs over een daling van 30 procent tegenover het vorige model. Met 9,9 l/100 km en een CO2-uitstoot van 231 g/km haalt de SL63 AMG een eervolle verhouding tussen prestaties en verbruik. We moeten wel vermelden dat de SL nu uitgerust is met een start-stopfunctie en heel wat lichter werd (hij zet nu 1.845 kg op de weegschaal).

Aan de grond blijven

Met zo'n acceleratievermogen heb je natuurlijk remmen van hetzelfde niveau nodig. Mercedes heeft kosten noch moeite gespaard en doet een beroep op keramische remmen. De ophanging is uiteraard specifiek en behoudt de actieve schokdemping en vering voor een optimale controle van rolbewegingen. Er zijn twee modi: sport en comfort.