Na een lange droogte komt het Duitse merk met de vier ringen eindelijk weer met nieuwe modellen. En die brengen een kleine revolutie met zich mee. De nieuwe elektrische modellen van Audi krijgen namelijk de 'even' namen toebedeeld, zoals de Audi Q6 e-tron. De modellen met verbrandingsmotor moeten dan weer wisselen naar 'oneven' namen, met als eerste voorbeeld de nieuwe generatie A4, die nu als A5 en A5 Avant door het leven gaat. Ook de volgende generatie Audi A6 wordt dus vervangen door de A7 en A7 Avant, wat de baan vrijmaakt voor de elektrische A6 e-tron en A6 Avant e-tron. Ben je nog mee? Terwijl je alles even verwerkt, blikken we even terug op onze 5 favoriete Audi's A6 sinds de lancering van het model in 1994.
1. Audi S6 plus (1996)
De eerste generatie Audi A6 nam het stokje over van de Audi 100 en vormde al snel de basis voor de ontwikkeling van enkele sportmodellen. De Audi S6 plus, generatie C4, werd in 1996 gelanceerd. Het doel: een nieuw, nog krachtiger en sneller model creëren dan de RS 2 Avant uit 1994, die op de Audi 80 Avant (de voorloper van de A4) werd gebaseerd. Om deze S6 plus aan te drijven, prepareerde Audi's motorenafdeling in Neckarsulm een krachtigere versie van de 4,2 liter-V8 uit de klassieke Audi S6. Met een cavalerie die groeide van 290 naar 326 pk werd de S6 plus daarmee krachtiger dan de 315 pk sterke RS 2 Avant. Deze plus-versie werd natuurlijk ook uitgerust met nog grotere remmen vooraan, een versnellingsbak met kortere overbrengingsverhoudingen (vanaf de derde versnelling) en een stijvere ophanging.
Om vandaag nog een exemplaar terug te vinden, zal je veel geduld moeten uitoefenen. Vooral als je een berline wil! Tijdens zijn 15 maanden lange productietijd werden er 855 exemplaren gebouwd van de S6 plus C4 Avant, ten opzichte van amper 97 stuks van de berline.
2. Audi RS 6 Avant (2002)
Als we terugblikken op de carrière van de Audi A6, kunnen we niet anders dan stilstaan bij de eerste keer dat het model werd getransformeerd tot de monsterlijke RS 6 Avant. Om deze eerste iteratie van de gespierde break aan te drijven, herwerkte Audi de volledige voorzijde van het model om er een 4,2 liter-V8 met dubbele turbo in te kunnen monteren. De motor werd met behulp van Cosworth in Engeland afgesteld en leverde daarmee het indrukwekkende vermogen (voor het begin van de jaren 2000) van 450 pk, met een koppel van 560 Nm. Voor de verzamelaars onder ons merken we nog op dat de quattro-afdeling van het merk destijds ook een aantal plus-modellen heeft geproduceerd aan het einde van de reeks van deze RS 6 Avant C5. Die zagen hun vermogen nog verder toenemen tot 480 pk.
3. Audi A6 Allroad quattro (2008)
De Audi A6 schitterde niet enkel op de Autobahn tijdens zijn 30 jaar lange carrière. Het model was ook naast de gebaande paden te vinden als Allroad-versie. Audi stelde de eerste generatie van zijn nog veelzijdigere break voor in 1999, maar omdat we hierboven al zijn stilgestaan bij die generatie C5 met de RS 6, richten we ons hier op de tweede generatie Allroad uit 2006, die in 2008 werd gefacelift. Het recept blijft hetzelfde: een avontuurlijke look met contrasterende koetswerkelementen, quattro-vierwielaandrijving en vooral een adaptieve luchtvering waarmee je de bodemvrijheid kan instellen. Daarmee is deze grote luxebreak zowel op als naast de weg volledig op zijn gemak.
4. Audi A6 TDI Concept (2014)
We springen nog een generatie A6 verder en richten ons nu op de A6 TDI Concept, die in 2014 werd voorgesteld. Op uiterlijk vlak is er niets origineels aan deze conceptcar, aangezien hij precies lijkt op de A6 C7 uit 2011. Maar deze conceptcar markeerde de eerste stappen richting elektrificatie onder de motorkap van het Duitse model. In die tijd was diesel nog steeds de norm. Daarom kreeg de 3.0 TDI V6, naast zijn mechanische turbo, de hulp van een elektrische compressor. De 3.0 TDI van de A6 TDI Concept uit 2014 ontwikkelde daarmee 326 pk en 650 Nm. Maar vooral de gasrespons werd gevoelig verbeterd in de lage toerentallen dankzij die elektrische compressor, die het klassieke turbogat opving. Genoeg om de herneming van 60 tot 120 km/u in de 6e versnelling terug te brengen van 13,7 seconden naar slechts 8,3 seconden.
5. Audi RS 6 Avant GT (2024)
We ronden dit overzicht af met de zwanenzang van de RS 6 Avant, voor het model binnenkort transformeert tot de plug-inhybride RS 7. Deze ultieme speciale reeks GT werd begin dit jaar onthuld. Toegegeven, het is niet het meest discrete model van dit overzicht... en ook de meerprijs die je betaalt om een van de 660 exemplaren van de RS 6 Avant GT te bemachtigen is niet mals, vergeleken met de klassieke RS 6 Avant Performance (+ 87.825 euro!), ondanks hetzelfde vermogen van 630 pk en 850 Nm. Maar je blijft beslist niet onopgemerkt van achter het stuur van dit speciale model, dat verwijst naar een van de meest iconische racewagens van Audi: de Audi 90 IMSA GTO!