Het vermogen van een zescilinder met het verbruik van een viercilinder. De slogan werd al vaak gebruikt, maar klinkt nog altijd goed. Het is precies wat Audi belooft met de A8 Hybrid, die slechts over vier cilinders beschikt maar uitstekend presteert.

Hybride

Wie hybride zegt, zegt twee motoren. In dit geval doet de bekende 2.0 TFSI benzine met 211 pk en 350 Nm dienst als verbrandingsmotor. Een beetje mager voor zo'n grote berline? Niet getreurd, een kleine elektromotor met 54 pk en 210 Nm schiet te hulp. Om die te voeden, gebruikt Audi een lithium-ionbatterij.

Samen geeft dat 245 pk en 480 Nm koppel. Logisch dat de A8 Hybrid knap presteert: 7,7 seconden om 100 km/u te bereiken en een topsnelheid van 235 km/u.

Ecologie, economie

Het grootste voordeel van deze aandrijving is het lage verbruik. Audi belooft een spectaculair gemiddelde van 6,4 l/100 km en een CO2-uitstoot van 148 g/km. De kers op de taart is dat je tot 100 km/u helemaal elektrisch kunt rijden. De autonomie in elektrische modus bedraagt maximaal drie kilometer aan 60 km/u, eerder positief in vergelijking met de concurrentie.