François Piette

16 APR 2010

Audi A8 L: voor mensen met lange benen

Auto’s met een verlengde wielbasis zijn lang geen uitzondering meer. Meestal worden ze gebruikt met chauffeur, terwijl de eigenaar comfortabel op achterbank zit in plaats van zich te moeten opwinden achter het stuur. Ruimte zat, een rijkelijke uitrusting en veel vermogen zijn de klassieke ingrediënten. Deze klanten klanten zijn nu eenmaal veeleisend.

Concurrentie

De Chinese markt is zeer belangrijk geworden voor de constructeurs en nog altijd sterk aan het groeien. Net die markt is dol op verlengde limousines. Audi heeft dan ook niet gewacht met de verlengde versie van de A8 om de concurrentie met de verlengde BMW 7-Reeks, Lexus LS en Mercedes S-Klasse aan te gaan.
De wielbasis van de A8 groeit 13 centimeter, waardoor de totale lengte op 5,27 meter komt. Beenruimte is er zat en optioneel kun je zelfs voor twee gescheiden stoelen kiezen. Je kunt ze tegen meerprijs verwarmen, ventileren of naar wens elektrisch verstellen. Nog een leuk extraatje is het panoramische dak.

Explosief

Audi introduceert met de A8L een nieuwe motor: een 6,3-liter W12. De W12 bestond al langer, maar werd volledig up-to-date gebracht. Zo groeide de cilinderinhoud en werd de benzine-inspuiting omgezet naar rechtstreekse injectie. Het vermogen bedraagt 500 pk en het koppel 625 Nm. Hiermee spurt de A8L in 5 seconden van 0 tot 100 km/u. Ondanks al dat vermogen, verbruikt de A8L gemiddeld 12 l/100 km. Net als in de gewone A8, telt de automaat acht versnellingen. De A8L met W12-motor is Audi’s antwoord op de BMW 760i en Mercedes S600.
 

Advertentie
Advertentie
Advertentie