Het salon van Detroit is een verzamelpunt van concepten. Audi heeft er daarom van gebruik gemaakt om het Allroad Quattro concept voor te stellen. De wagen deel zijn naakte koetswerk met de nieuwe A6 Avant. Net zoals die laatste wordt ook het studiemodel gekenmerkt door LED-koplampen, enkele stylistische aantrekkingspunten en de permanente quattro-aandrijving. Een mooie manier de 25ste verjaardag van dit system te vieren. De basisafmetingen van de allroad quattro concept – lengte 4,93 m, breedte 1,89 m – stemmen overeen met die van de A6 Avant. Maar de allroad quattro concept is met zijn 1,52 m in totaal 60 millimeter hoger. Dat verschil komt volledig ten goede aan de bodemvrijheid. Het brede spoor en het met mate verhoogde koetswerk zorgen voor een gespierd, zelfstandig silhouet. De wielkasten worden gevuld door speciaal voor het studiemodel ontworpen 19-duimsvelgen met banden in de maat 255/45 R19. Achter het heldere afdekglas van de koplampen wordt gebruik gemaakt van de modernste verlichtingstechnologie. De allroad quattro conceptbeschikt over LED-koplampen, die ook uitpakken met de extra dagrijlichtfunctie. Ook voor de richtingaanwijzers, de remlichten en de achterlichten wordt gebruik gemaakt van snel reagerende LED-lichteenheden. De richtingaanwijzers zijn niet alleen in de voorste en achterste lichtblokken geïntegreerd, maar ook in de buitenspiegels. Lichtinval en zichtbaarheid Even kenmerkend is het ruim bemeten glazen schuifdak "Open Sky system", dat bestaat uit twee grote glazen panelen die duidelijk voor meer lichtinval in het interieur zorgen dan klassieke schuifdaken. Het voorste paneel kan elektrisch geopend worden. Een onzichtbare innovatie komt tot uiting aan de glasoppervlakken van de ruiten en de buitenspiegels : die zijn met water- en vuilafstotende hydrofobe moleculen bekleed. Het resultaat daarvan zijn duidelijk schonere ruiten en een beter zicht bij regenweer. De filmlaag van slechts enkele nanometer dik wordt aangebracht door het oppervlak in een bad onder te dompelen en blijft ook onder mechanische belasting, zoals bijvoorbeeld door de ruitenwisser, lange tijd stabiel. Ook in de Audi allroad quattro concept wordt gestuurd met het driespakige, met bruin leer beklede stuur. Op het dashboard en de deuren zijn inlegplaatjes aangebracht waarvoor voor het eerst gebruik gemaakt wordt van 'gemetaliseerd textiel'. Het centrale element op het instrumentenblok zijn de grote ronde toerenteller en de snelheidsmeter die zich in de druppelvormige omlijstingen bevinden naast respectievelijk de ronde koelvloeistoftemperatuurmeter en brandstofpeilmeter. Een innovatie is het grote kleurenscherm. Daarvoor wordt, voor het eerst bij Audi, gebruik gemaakt van de nieuwe Organic Light Emitting Diode-technologie (OLED). Daarbij wordt een organisch polymeer materiaal gebruikt dat een duidelijke verbetering biedt van de weergave en de leesbaarheid. In tegenstelling tot klassieke LCD-schermen (met vloeiende kristallen), is een OLED-monitor vooral bij zonnestraling en ook van opzij bekeken duidelijk beter leesbaar. Bijna 290 pk Onder de motorkap zit een gespierde motor : een V8-motor met vier kleppen per cilinder, 4.0 TDI. De cijfers : 210 kW (286 pk) bij 4.000 t/min. en een maximumkoppel van 650 Newtonmeter dat al beschikbaar is vanaf 1.600 t/min. en constant op dat hoge niveau blijft tot 3.000 t/min. De motor is gekoppeld aan een tiptronic 6-versnellingsbak. Na slechts 6,4 seconden wordt de kaap van de 100 km/h overschreden en de topsnelheid wordt elektronisch begrensd op 250 km/h. De mengselbereiding wordt toevertrouwd aan een ultramodern common-rail-systeem. Het bestaat uit een hogedrukpomp en één verdeelleiding («rail») per cilinderbank. De inspuitdruk kan oplopen tot 1.650 bar. Dat is 300 bar meer dan bij de vroegere common-railsystemen. De hoge inspuitdruk staat garant voor een nog fijnere verstuiving van de brandstof en daardoor ook voor een betere mengselbereiding en een doeltreffendere verbranding. De inspuiting maakt gebruik van het piëzo-effect : een elektrische spanning wordt aangelegd op een keramisch element waardoor de kristalstructuur ervan verandert. Door de piëzo-elektrische verstuiverbediening kunnen veel kleinere en beter gedoseerde brandstofvolumes ingespoten worden. Voor de 4.0 V8 kozen de technici ervoor om de inspuiting te verdelen over maximaal 5 fasen. En om af te sluiten ... de quattro-aandrijving De quattro-aandrijving verbetert de motriciteit en de zijdelingse geleiding en beperkt de invloed van de aandrijfkracht op het eigen stuurgedrag van de wagen. Dat zijn de vereisten voor een extreme stuurstabiliteit en een erg hoge bochtensnelheid. Op de Audi allroad quattro concept, met in de lengte ingebouwde motor, wordt de automatische en optimale verdeling van het koppel over de vier wielen toevertrouwd aan een Torsen-differentieel. De term Torsen is een letterwoord dat gevormd is op basis van de twee woorden "Torque" (koppel) en "Sensing" (voelen). Het torsen-differentieel is een zelfblokkerend differentieel met wormwiel-overbrenging. De voordelen van dat systeem : het zelfblokkerende effect grijpt slechts in onder invloed van de aandrijfkracht en het laat verschillende draaisnelheden toe wanneer geremd wordt of in bochten. In normale omstandigheden wordt het vermogen in een verhouding van 50 : 50 over de twee wieltreinen verdeeld. In extreme gevallen kan tot 75 % van het koppel naar een enkele trein afgeleid worden. Op de allroad quattro concept wordt, net als op de huidige A6 en A8, gebruik gemaakt van de allernieuwste adaptatieve pneumatische ophanging. Dit is een combinatie van luchtveren en een elektronisch gestuurd dempingsysteem. Het systeem kan de vrije hoogte variëren over een afstand van 50 mm en beschikt over 4 voorgedefinieerde standen tussen 160 en 210 mm. De niveauregeling kan volledig manueel of automatisch gebeuren waarij de vrije hoogte wordt aangepast in functie van de wagensnelheid.