20210415042816audiq4e-tron(1).jpg

Audi heeft er meer dan twee jaar over gedaan om een ander elektrisch model op de markt te brengen na zijn e-tron. En dit jaar lijkt het ineens bijna een stortvloed, met eerst de e-tron GT en de RS e-tron GT, gevolgd door de Q4 e-tron en zijn Sportback-afgeleide. Rijbereik, design, prijs, vermogen: we vertellen je alles over de jongste telg van Ingolstadt, die Audi’s toegangskaartje tot de elektromobiliteit wordt.

Gespierd en slim

20210415042817audiq4e-tron(2).jpg

Dat toegangskaartje oogt heel gespierd, bijna als een buitenwipper aan een nachtclub waar je voorbij moet geraken als je binnen wil. Een heel smal front, forse wielkasten: deze Q4 maakt werk van zijn looks. Maar hij bulkt ook van de meer verfijnde details, te beginnen bij het radiatorrooster dan kan openen en sluiten volgens de noden en dat een nieuw merklogo bevat. Het is voortaan volledig vlak en verbergt een resem sensoren voor de rijhulpsystemen. Een andere verborgen element, dit keer in het zwarte deel onder de led-dagrijlichten, zijn de grootlichten en de kruislichten. De dagrijlichten kunnen op elk moment worden gepersonaliseerd, zelfs nadat de auto de fabriek heeft verlaten. De bestuurder kan op elk moment namelijk kiezen uit vier verschillende lichtsignaturen. Een ander bijzonder esthetisch detail, en niet van de minste, is dat deze Q4 op de markt komt met twee koetswerken: een ‘klassieke’ SUV en een coupé-achtige Sportback. Deze Audi is gespierd maar compact, met een lengte van 4,6 meter, vergelijkbaar dus met een Polestar 2. De wielbasis is 2,76 meter lang, waardoor veel ruimte beschikbaar is in het interieur.

20210415042817audiq4e-tron(3).jpg

Klassiek maar technologisch interieur

20210415042817audiq4e-tron(5).jpg

In tegenstelling tot andere EV’s zoals de ID.3 of de Nissan Ariya behoudt de Q4 e-tron een middenconsole, al oogt die wel behoorlijk puur. In het interieur zijn geen excentrieke zaken te vinden en liefhebbers van het merk met de vier ringen zullen zich er snel thuis voelen. Net zoals op het koetswerk maken kleine details het verschil. Het centrale scherm is tot 11,6 duim groot, het grootste ooit in een Audi. De Duitse constructeur doet ook een beroep op een nieuwe partner voor zijn geluidsinstallatie: Sonos, dat beroemd is om zijn draadloze luidsprekers. Verder is een niet te verwaarlozen hoeveelheid gerecycleerd materiaal gebruikt, dat tot 31 procent van het interieur kan uitmaken. Het grootste nieuws zit hem in de head-updisplay met augmented reality. In de praktijk toont die bijvoorbeeld een richtingspijl van de navigatie in het blikveld van de bestuurder om precies te tonen welke straat of welke afrit van een rotonde je moet nemen. Om het deel over het interieur af te ronden vertellen we nog dat de koffer een inhoud heeft van 520 liter, of 1.490 liter met de achterbank neergeklapt. Voor de Sportback-versie mag je rekenen op 535 liter of 1.460 liter zonder achterbank.

20210415042818audiq4e-tron(4).jpg

Tot 299 pk en 520 kilometer rijbereik

20210415042818audiq4e-tron(6).jpg

Vanaf de lancering zijn drie versies beschikbaar: de 35, de 40 en de 50 quattro. De eerste heeft een accu van 52 kWh en zijn kleine elektromotor ontwikkelt 170 pk en 310 Nm aan koppel. Daarmee sprint hij naar 100 km/u in 9,1 seconden, haalt hij een top van 160 km/u en geraakt hij 340 kilometer ver met een volle batterij. De tweede versie heeft het grootste rijbereik: 520 kilometer. Zijn batterij van 77 kWh voedt een motor met 204 pk en 310 Nm. De topsnelheid is identiek aan die van de 35 en optrekken naar 100 km/u neemt 8,5 seconden in beslag. De quattro-versie is de krachtigste. In tegenstelling tot de twee anderen, die enkel een motor in de achteras gebruiken, drijven hier twee motoren elk één as aan zodat hij vierwielaandrijving heeft. Het geheel ontwikkelt 299 pk en 460 Nm aan koppel, waardoor hij in slechts 6,2 seconden de 100 km/u aantikt en 180 km/u haalt. Qua rijbereik mag je voor de 50 quattro uitgaan van zo’n 490 kilometer. Aan een aangepaste snellader heeft deze SUV slechts 38 minuten nodig om van 5 naar 80 procent op te laden en op slechts 10 minuten tijd komt er al 130 kilometer rijbereik bij.

Voor het eind van de zomer

20210415042818audiq4e-tron(7).jpg

Het plaatje oogt dus behoorlijk veelbelovend, temeer omdat Audi qua prijzen ook goed geplaatst is, met tarieven van 41.900 euro voor de basisversie tot 56.350 euro voor de krachtigste variant. De middelste uitvoering met het grootste bereik kost 48.500 euro. Trekt het Sportback-koetswerk je meer aan? Reken dan op 2.000 euro meer voor dezelfde motorversie. De Q4 kan worden besteld vanaf eind april, maar voor de Sportback is het nog wachten tot half juni. De eerste leveringen staan op de planning voor eind juni, of het einde van de zomer voor de Sportback.

?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail: