Haal het vergrootglas boven

Vanuit cosmetisch oogpunt zijn de verschillen met het vorige model miniem. Zoals vaak met het merk moet je de buitenkant al echt inspecteren om de nieuwe koplampen en achterlichten te zien. De andere aanpassingen zijn eerder symbolisch: de uitlaat, de diffuser en dat is het ongeveer.

Vooral ergonomisch

In het interieur zijn er nog minder aanpassingen, maar ze werden zorgvuldig gekozen. De MMI-interface deelt zijn aantal knoppen in twee (nu vier in totaal), waardoor het intuïtiever te bedienen is. Dezelfde interface biedt nu ook meer mogelijkheden zoals webradio’s, navigatie met Google Earth en realtimeverkeersinfo. Voor de sfeer voegt Audi ook tal van chroomaccenten toe. Heel chic allemaal, al betreuren we een gebrek aan fantasie.

Veiligheid

Het is verbazingwekkend om vast te stellen dat veel uitrusting die tot voor kort voorbehouden was aan statige limousines vandaag gedemocratiseerd wordt in modellen van de middenklasse. Zo meet de Q5 zich een sterk arsenaal aan: de actieve snelheidsregelaar (met afstandsradar), het waarschuwingssysteem voor witte lijnen waarmee je op het juiste baanvak blijft, de vermoeidheidsdetector, enzovoort.

Verbeterde ophanging

Om het verbruik te verminderen, gaan de constructeurs zelfs zo ver dat ze de stuurbekrachtiging aanpassen. Die werd herzien voor een betere feedback en om minder energie te verslinden. Nog wat het weggedrag betreft, onderstrepen we de antirolstangen en de veren en schokdempers die verbeterden werden voor meer comfort en een betere rijdynamiek. Voor de meest veeleisende bestuurders is er het sportonderstel dat geleverd wordt in de afwerking S-Line. 

Motoren

Alle motoren wonnen aan kracht en zuinigheid. Behalve de nieuwe TFSI 225 en 272 stippen we de basisdiesel aan, de 2.0 TDI, die nu 143 of 177 pk levert. De top van het dieselgamma, de 3.0 TDI, stijgt naar 245 pk. De hybride staat nog altijd op het programma (240 pk en 480 Nm), maar zijn techniek veranderde niet.

Wat de transmissie betreft, is de 2.0 TDI met 143 pk de enige die alleen op voorwielen aangedreven kan worden (Quattro is standaard op de andere motoren). De versnellingsbakken schakelen manueel of automatisch (S-Tronic, dubbele koppeling) bij de kleine motoren of alleen automatisch (acht versnellingen) bij de grote exemplaren.

Aan het stuur

De hybrideversie laten we snel passeren want die mag dan wel goed ontworpen en krachtig zijn, hij is niet zo interessant voor onze markt. De reden? De hoge prijs, de relatief beperkte brandstofbesparing (een verbruik van ongeveer 8 l/100 km op een gemengd parcours van 45 km) en een gebrek aan fiscale stimuli.  

De 2.0 TDI met 143 pk, voorwielaandrijving en manuele bak lijkt meer aangewezen. We vragen ons zelfs af waarom je je tot het hogere gamma zou richten, de prestaties voldoen. Met een stille en krachtige motor, een veilig en doeltreffend onderstel en een aangename versnellingsbak lijkt dit de beste koop.

SQ5

De SQ5 is de tank van de Audi’s sportieve S-afdeling. Voor het eerst pakt deze afdeling een Q-model aan en introduceert ze een diesel onder  de motorkap. Aanhangers van meer ‘edele’ mechaniek zijn er misschien allergisch voor, maar Audi heeft niet om het even welke dieselmotor gekozen. Het gaat om een drieliter V6 biturbo met 313 pk en 650 Nm. Luidsprekers in de uitlaat onderdrukken zelfs het klassieke dieselgekletter.

De cijfers overtuigen: 250 km/u, 5,1 seconden om 100 km/u te bereiken en een verbruik van 7,2 l/100 km. Wat het onderstel betreft, groeien de velgen tot een diameter van 20 duim. Het onderstel werd trouwens herzien en de remmen verstevigd.

Gehaast

De motor maakt indruk achter het stuur. Zijn gebrul bij lage toeren klinkt bijna als een V8 benzine. Maar klim in de toeren en dan wordt het wat kunstmatig. Niet onplezierig, maar niet genoeg om de symfonie van de V6 benzine uit de S4 en S5 te doen vergeten. 

Qua werkingscomfort wordt eerder een golfclub dan een scalpel gehanteerd: een stevige slag is op elk moment beschikbaar, de acceleraties overdonderen maar de finesse en de mogelijkheid om in de toeren te klimmen is eerder beperkt. De achttrapsautomaat blinkt uit door zijn finesse en intelligentie, maar vlakt de sensaties af in vergelijking met de S-Tronic van andere Audi’s met S-logo.

Het onderstel verteert het vermogen met een indrukwekkend flegma. Je kunt achteraan een lichte drift uitlokken, maar de SQ5 blijft gezond en gemakkelijk te besturen in alle omstandigheden. Opgelet, het hoge gewicht en zwaartepunt zorgen ervoor dat deze SUV geen ballerina is: de SQ5 is een doeltreffende en snelle machine maar geen sportwagen die houdt van kleine, bochtige wegen.