De verschillende merken van de Volkswagen-groep vernieuwen stap voor stap hun compacte middenklassers. Na de Audi A3 en in afwachting van de VW Golf VII dit najaar, presenteert Seat de nieuwe Leon, een sportieve vijfdeurs met een Spaans sausje.

De nieuwe Leon staat op het zogeheten MQB-platform (Modularer Querbaukasten), simpel gesteld een reeks standaardonderdelen waarmee elk merk zijn eigen modellen kan bouwen. Bij Seat wijdt de nieuwe Leon het platform in, later volgen onder meer de VW Golf VII en de Skoda Octavia.

Met een lengte van 4,26 meter is de nieuwe Leon 5 cm korter dan zijn voorganger, maar de wielbasis groeide met 6 cm, zodat er toch meer plaats is voor de passagiers en bagage (380 liter). De ingenieurs plaatsten namelijk de vooras meer naar voren, wat ook positief is voor het comfort en de handling. Ze slaagden er bovendien in om het gewicht met 90 kg terug te dringen dankzij de lichte koetswerkstructuur.

Design

Dat koetswerk is, net als het interieur, sportief getekend. Typisch is de hoekige vorm van de koplampen, die beschikbaar zijn met volledige led-technologie. Een primeur in dit segment. Een ander opvallend detail is het vernieuwde Seat-logo, met nog maar één in plaats van twee diagonale strepen.

“Het dashboarddesign ligt in lijn met onze nieuwe interieurfilosofie en is sterk op de bestuurder georiënteerd”, verklaart designchef Alejandro Mesonero-Romanos. “Dit ontwerp vergroot de ergonomie en zorgt tegelijkertijd voor een aantrekkelijk, sportief gevoel.”

Drive Profile

De uitrusting van de Leon is weer helemaal mee met zijn tijd, dankzij nieuwe infotainmentopties en veiligheidssystemen (vermoeidheidsdetectie, stuurcorrecties voor wegmarkeringen, automatische grootlichten, …). In de FR-afwerking kan de bestuurder eigenschappen zoals de stuurbekrachtiging, de gasrespons en zelfs het motorgeluid naar eigen wens instellen met het Seat Drive Profile. De dashboardverlichting verandert naargelang de gekozen stand: wit voor eco en comfort, rood voor sport.

Aandrijving

Seat levert de nieuwe Leon met TDI- en TSI-motoren (1,2 tot 2,0 liter), die gemiddeld 22 procent minder verbruiken dan hun voorgangers. Zuinigheidskampioen is de 1.6 TDI Ecomotive (105 pk) met start-stopfunctie: 3,8 l/100 km en 99 g CO2/km. Maar er zijn ook sportieve mogelijkheden: wat denk je van de 1.8 TSI met 180 pk of de nieuwe 2.0 TDI met 150 of 184 pk? Motoren met meer dan 150 pk krijgen trouwens een specifieke achteras (multilink- in plaats van torsieas) voor een sportiever karakter.

Familie

Op termijn plant Seat nog meer varianten van de nieuwe Leon. “De Leon markeert een ongekend belangrijke stap in de merk- en groeistrategie van Seat. Eind dit jaar debuteert hij in een vijfdeursuitvoering, om vervolgens met aanvullende versies uit te groeien tot een complete familie”, zegt Seat-president James Muir. Concreet denkt de Spaanse Volkswagen-dochter aan een sportieve driedeurs en een handige break.