Olivier Maloteaux

2 JUL 2024

Test: Audi Q6 e‑tron, Porsche‑genen

Voor zijn nieuwe middelgrote elektrische SUV heeft Audi geen half werk geleverd: de Q6 e-tron krijgt het platform van de Porsche Macan en een hypermoderne batterij.

"De Q6 e-tron is niet erg origineel, maar als een echte Audi doet hij alles goed. Een kwalitatieve elektrische premium-SUV met goede genen."

Audi stelt eindelijk een nieuw elektrisch model voor. De Q6 e-tron krijgt het PPE-platform van de Porsche Macan, inclusief zijn 800 V-batterij. En er volgen nog nieuwigheden op batterijen: Audi zegt ons dat het vanaf 2027 een volledig elektrisch model in elk marktsegment zal hebben, van de stadswagens tot de grote SUV's over de middenklassers, reisberlines en ruime breaks. De nieuwe elektrische A6 berline en break worden trouwens deze zomer voorgesteld.

Advertentie
Advertentie

Design

Met een lengte van 4,77 m plaatst de Q6 e-tron zich pal tussen de Q4 e-tron (4,58 m) en de grote Q8 e-tron (4,90 m). Het design brengt geen verrassingen met zich mee: de nieuweling krijgt een vrij klassieke lijn. Een origineel element zijn wel de LED-lampen waarvan de lichtsignatuur kan worden gepersonaliseerd. De Q6 e-tron krijgt tegen het einde van dit jaar ook een Sportback-versie met een spitsere achterzijde, die daarmee de vorm aanneemt van een coupé op hoge pootjes.

Beleving

Chique en geconnecteerd

Ook aan boord geen gekkigheid, maar een chique en smaakvol interieur. De materialen zijn over het algemeen van een goede kwaliteit, hoewel we enkele goedkope plastics tegenkomen onderaan het dashboard en de deurpanelen. Gelukkig zijn deze plastics niet erg zichtbaar.

Wat vooral opvalt, zijn de schermen. We tellen er drie: een personaliseerbare digitale tellerpartij van 11,9 inch, een centraal aanraakscherm van 14,5 inch en optioneel nog een display van 10,9 inch voor de passagiers, waarop die onder meer films kan streamen. De schermen bieden een mooie resolutie, maar het bestuurdersscherm is volgeladen met informatie die niet altijd even leesbaar is.

Het multimediasysteem draait op Android Automotive OS, met navigatie via Google Maps en de mogelijkheid om rechtstreeks externe applicaties te installeren via het infotainmentscherm. Audi biedt ook een XXL-head-up display aan (het equivalent van een scherm van 88 inch), dat onze ogen overlaadt met rijgegevens en verschillende elementen in augmented reality (met bijvoorbeeld pijlen die de richting van de navigatie aangeven). Het is indrukwekkend, maar de projectie neemt ook een groot deel van het gezichtsveld van de bestuurder in...

Mooie leefruimte

Vooraan kunnen we de optionele sportzetels aanbevelen, die meer steun bieden dan de standaardzetels. Je krijgt ook de keuze uit verschillende soorten bekleding: stof, similileer, echt leer of een combinatie van leer en microvezel. Achteraan krijg je een royale beenruimte. De centrale zitplaats op de achterbank is smaller dan de twee zijdelingse, maar de rugleuning is er niet te hard. Een verschuifbare of kantelbare achterbank is er echter niet.

De koffer achteraan is voldoende ruim (526 tot 1.529 liter) en de achterbank klapt in drie delen neer (40/20/40). Een extra opbergruimte van 74 liter is beschikbaar onder de motorkap... als betalende optie.

Advertentie

Populairst

Advertentie
Advertentie

Rijervaring

Hoe rijdt de Q6 e-tron?

Voor zijn lancering wordt de Audi Q6 e-tron aangeboden in drie versies: e-tron Performance (motor achteraan, 306 pk), e-tron Quattro (twee motoren, 388 pk) en SQ6 (490 pk). Alle drie versies beschikken over een batterij van 100 kWh bruto/95 kWh netto, afkomstig van de Zuid-Koreanen van Samsung SDI. Op termijn komt er nog een kleinere batterij van 83 kWh, aangeleverd door het Chinese CATL. Voor deze test konden we de vierwielaangedreven versies e-tron Quattro en SQ6 testen, met een gewicht van 2,4 ton. En zelfs de minder krachtige versie is al vrij performant (0-100 km/u in 5,9 s, tegenover 4,4 s voor de SQ6).

Hoewel hij zijn basis deelt met de Porsche Macan, is de Q6 e-tron minder dynamisch dan zijn neef: de besturing is minder scherp en hij moet het zonder meesturende achterwielen doen. De wegligging is typisch Audi: zeer efficiënt, maar niet speels. En de optionele luchtvering had iets zachter gemogen.

Voor snelwegritten kunnen we het akoestisch glas vooraan aanbevelen, dat de windgeluiden goed wegfiltert. De Q6 e-tron beschikt ook over heel wat actieve rijhulpmiddelen en een parkeerhulp, maar hij neemt de cameraspiegels van de Q8 e-tron niet over. Een uitrusting die volgens ons toch niet erg nuttig is, en bovendien kostelijk is om te vervangen in het geval van schade...

Wat is de autonomie van de Audi Q6 e-tron?

Audi kondigt een officiële WLTP-autonomie van 637 km aan voor de Q6 e-tron Performance, 621 km voor de e-tron Quattro en 595 km voor de SQ6 e-tron. Tijdens deze test achter het stuur van de tweemotorige versies haalden we een gemiddeld verbruik van 23,6 kWh/100 km op een gemengd parcours, wat overeenkomt met een reële autonomie van 400 km. De 125 kilo lichtere e-tron Performance met één motor (2,27 ton) zou het nog iets beter moeten doen.

Hoe snel laadt de Q6 e-tron op?

Met het platform van de Porsche Macan EV neemt de Q6 e-tron ook zijn 800 V-architectuur over, wat een maximaal laadvermogen van 270 kW DC oplevert. Daarmee moet het mogelijk zijn om in ideale omstandigheden van 10 tot 80% bij te laden in slechts 21 minuten aan een geschikte laadpaal.

Om efficiënter op te laden aan minder krachtige snelladers op gelijkstroom (400 V), kan de Q6 zijn batterij 'splitsen' in twee parallelle elementen van elk 400 V die elk tot 135 kW kunnen bijladen, waarmee de stroomverliezen van een traditionele 400V/800V-omvormer worden vermeden.

Aan een AC-laadpaal is het laadvermogen beperkt tot 11 kW, waarmee het ongeveer 10 uur duurt om de batterij van de Q6 e-tron volledig op te laden.

Prijs

In afwachting van de versie met de 'kleine' batterij, beginnen de Belgische prijzen bij 69.900 euro voor de Q6 e-tron Performance, 75.900 euro voor de e-tron Quattro en 96.150 euro voor de SQ6. Hoge prijzen, waarbij je nog de lange optielijst moet optellen. Maar met een equivalent vermogen is de Q6 e-tron Quattro wel 20.000 euro goedkoper dan zijn neef, de Porsche Macan 4! Al zou je ook kunnen zeggen dat de SUV van Audi 20.000 euro duurder is dan een Tesla Model Y met een vergelijkbaar formaat en vermogen... Een Tesla die echter minder knap is afgewerkt, en waarvan de restwaarde minder zeker is.

Verdict

Toegegeven, de Q6 e-tron is niet erg origineel en brengt dan ook geen revolutie met zich mee binnen het segment. Maar zoals het een Audi betaamt, doet hij alles goed: moderne technologie, een stijlvol uiterlijk, een stabiele wegligging, een goede autonomie en snel opladen. Een verzorgd en hoogwaardig model, dus, dat profiteert van enkele maanden zonder concurrentie van BMW en Mercedes, aangezien de opvolgers van de iX3 en EQC pas in de loop van 2025 worden verwacht.

Advertentie

Populairst

Advertentie
Advertentie