Audi stelt eindelijk een nieuw elektrisch model voor. De Q6 e-tron krijgt het PPE-platform van de Porsche Macan, inclusief zijn 800 V-batterij. En er volgen nog nieuwigheden op batterijen: Audi zegt ons dat het vanaf 2027 een volledig elektrisch model in elk marktsegment zal hebben, van de stadswagens tot de grote SUV's over de middenklassers, reisberlines en ruime breaks. De nieuwe elektrische A6 berline en break worden trouwens deze zomer voorgesteld.
Design Audi undefined
Met een lengte van 4,77 m plaatst de Q6 e-tron zich pal tussen de Q4 e-tron (4,58 m) en de grote Q8 e-tron (4,90 m). Het design brengt geen verrassingen met zich mee: de nieuweling krijgt een vrij klassieke lijn. Een origineel element zijn wel de LED-lampen waarvan de lichtsignatuur kan worden gepersonaliseerd. De Q6 e-tron krijgt tegen het einde van dit jaar ook een Sportback-versie met een spitsere achterzijde, die daarmee de vorm aanneemt van een coupé op hoge pootjes.
Beleving Audi undefined
Chique en geconnecteerd
Ook aan boord geen gekkigheid, maar een chique en smaakvol interieur. De materialen zijn over het algemeen van een goede kwaliteit, hoewel we enkele goedkope plastics tegenkomen onderaan het dashboard en de deurpanelen. Gelukkig zijn deze plastics niet erg zichtbaar.
Wat vooral opvalt, zijn de schermen. We tellen er drie: een personaliseerbare digitale tellerpartij van 11,9 inch, een centraal aanraakscherm van 14,5 inch en optioneel nog een display van 10,9 inch voor de passagiers, waarop die onder meer films kan streamen. De schermen bieden een mooie resolutie, maar het bestuurdersscherm is volgeladen met informatie die niet altijd even leesbaar is.
Het multimediasysteem draait op Android Automotive OS, met navigatie via Google Maps en de mogelijkheid om rechtstreeks externe applicaties te installeren via het infotainmentscherm. Audi biedt ook een XXL-head-up display aan (het equivalent van een scherm van 88 inch), dat onze ogen overlaadt met rijgegevens en verschillende elementen in augmented reality (met bijvoorbeeld pijlen die de richting van de navigatie aangeven). Het is indrukwekkend, maar de projectie neemt ook een groot deel van het gezichtsveld van de bestuurder in...
Mooie leefruimte
Vooraan kunnen we de optionele sportzetels aanbevelen, die meer steun bieden dan de standaardzetels. Je krijgt ook de keuze uit verschillende soorten bekleding: stof, similileer, echt leer of een combinatie van leer en microvezel. Achteraan krijg je een royale beenruimte. De centrale zitplaats op de achterbank is smaller dan de twee zijdelingse, maar de rugleuning is er niet te hard. Een verschuifbare of kantelbare achterbank is er echter niet.
De koffer achteraan is voldoende ruim (526 tot 1.529 liter) en de achterbank klapt in drie delen neer (40/20/40). Een extra opbergruimte van 74 liter is beschikbaar onder de motorkap... als betalende optie.