Racefans konden niet enkel genieten van de Formule 1-race in Oostenrijk dit weekend, ook op Spa-Francorchamps was er heel wat actie te beleven! De 24u van Spa-Francorchamps vierde namelijk een belangrijk jubileum: de 100e verjaardag van de Belgische etmaalrace! Een jubileum dat werd gevierd samen met 99.500 fans, die vooral ’s nachts de regen moesten doorstaan om de 67 GT3-bolides door de Ardennen te zien en horen razen. Uiteindelijk was het de #007 Aston Martin Vantage GT3 Evo van het Belgische Comtoyou Racing dat aan het langste eind trok, maar niet zonder een flinke dosis geluk, want de race ging gepaard met tal van incidenten...

Advertentie
Advertentie
Gigacrash na 4 uur

Nog voor het vallen van de avond vond er al een bijzonder enge crash plaats net na de eerste bocht, in de aanloop bergaf naar Eau Rouge. Christian Hook (Ferrari 296 GT3, Rinaldi Racing) sneed Nicolas Baert (Aston Martin Vantage GT3 Evo, Comtoyou Racing) de pas af en viel na een botsing tegen de muur stil in het midden van de baan. Ondanks de dubbele gele vlag bleven de andere piloten aan volle snelheid langs het ongeval razen, tot het onvermijdelijke gebeurde: Adrian D’Silva (Porsche 911 GT3 R, Earl Bamber Motorsport) knalde keihard achterop de Ferrari, die daardoor zelfs vlam vatte. Beide piloten bleven gelukkig ongedeerd, maar het bewijst opnieuw het belang van het respecteren van de gele vlaggen, ook al riskeer je daarmee tijd te verliezen ten opzichte van je rivalen. Het had ook veel erger kunnen aflopen...

Advertentie
Advertentie
Bliksemstorm in de nacht

Rond 11 uur ’s avonds begon de regen met bakken uit de lucht te vallen, tot bliksem en donder aan toe, wat soms spectaculaire beelden opleverde. Het zorgde ook voor tal van slippartijen en kleine botsinkjes op de baan, waarbij je van geluk mocht spreken als je de nacht had overleefd zonder kleerscheuren. Bij het opkomen van de zon lag de leiding van de race nog volledig open: de #51 AF Corse Ferrari met Alessandro Pier Guidi achter het stuur, die nog als derde finishte in de 24 uur van Le Mans, was aan een serieuze inhaalbeweging bezig, terwijl de #911 Pure Racing Porsche, die op dat moment als tweede reed, spectaculair crashte ter hoogte van Blanchimont.

Meest onwaarschijnlijke einde ooit!

Toch leek er geen houden aan de Ferrari van Pier Guidi, Rigon en Rovera, die een stevige leiding hadden opgebouwd en met minder dan een uur te gaan quasi zeker leken van de winst. Tot wanneer het team de pits inreed voor de laatste pitstop... en geblokkeerd werd door een stilgevallen Lamborghini van Grasser Racing, die net voor de pitlane in panne was gevallen! De Ferrari moest meer dan een minuut wachten tot wanneer de Lamborghini werd weggetakeld, waarmee elke hoop op zege smolt als sneeuw voor de zon. Het was de #007 Aston Martin Vantage GT3 Evo van het Belgische Comtoyou die als eerste over de streep mocht rijden, met Nicki Thiim, Marco Sørensen en Mattia Drudi achter het stuur.

De Deen Thiim heeft daarmee naar eigen zeggen zijn bucketlist vervolledigd, met (klasse)overwinningen in de 24 uur van de Nürburgring, Le Mans en Spa op zijn palmares. Het is ook de eerste overwinning van de GT3-versie van de gefacelifte Aston Martin Vantage, en de eerste overwinning van het merk op Spa sinds... 1948! De #51 Ferrari wist wel nog als tweede te eindigen, 33 seconden achter de Aston en 5 seconden voor de BMW M4 GT3 van het eveneens Belgische WRT, met Dries Vanthoor, Charles Weerts en Sheldon van der Linde achter het stuur.

Advertentie
Advertentie