De Ford Mustang GTD is geland in Europa voor de 24 uur van Le Mans en reisde vervolgens door naar de 24 uur van Spa, alvorens naar Goodwood en naar de Nürburgring te trekken om er een recordpoging te wagen. Zijn Belgische passage gaf ons de kans om hem in het echt te leren kennen. En het moge duidelijk zijn dat dit de meest radicale Mustang aller tijden is, met enige afstand!
De Ford Mustang GTD is zelfs zo extreem dat de enige koetswerkstukken die hij deelt met de andere versies van de Amerikaanse coupé beperkt zijn tot de basis van zijn chassis en zijn deuren. Al de rest van de carrosserie is speciaal gemaakt uit carbon voor de GTD! En dat is nog niet alles, want naast een lichtere en 10 cm bredere bouw geniet de Amerikaanse sportwagen ook van heel wat extra aerodynamische opzetstukken, waarvan enkele actieve elementen. Met het Performance Pack beschikt zijn achtervleugel bijvoorbeeld over een Formule 1-achtige DRS-functie! Het is een echte raceauto voor de openbare weg, al scheelt het niet veel, en voorlopig is hij enkel gehomologeerd in de VS...
Racewagen voor de weg! Of toch min of meer
Het interieur van de Mustang GTD lijkt echter veel minder op dat van een racewagen, en meer op dat van de huidige Mustang GT en Dark Horse. De GTD heeft bijvoorbeeld hetzelfde dashboard als die laatsten, inclusief de schermen van 12,4 inch en 13,2 inch. De graphics zijn echter specifiek aan deze extreme versie. De Mustang GTD heeft ook zeer omhullende Recaro-kuipzetels en een speciaal stuur. Naast enkele specifieke knoppen is het stuurwiel namelijk uitgerust met grote, 3D-geprinte titanium schakelflippers om de indrukwekkende aandrijflijn mee te bedienen.
Bulderende V8!
Hoewel de GTD ook wordt aangedreven door een V8, is het niet dezelfde Coyote-motor als de andere Mustangs. Onder zijn carbon motorkap schuilt namelijk een Predator-blok die specifiek is ontwikkeld voor de vorige generatie Shelby GT500. Dankzij zijn cilinderinhoud van 5,2 liter en zijn gigantische compressor die het piekvermogen naar meer dan 800 pk tilt, is het niets minder dan de krachtigste motor die Ford ooit heeft gebouwd! Een motor die ook flink van zich laat horen. Met behulp van zijn Akrapovic-uitlaatsysteem komt hij tot leven met een brul die de Ferrari-tent rechtover de Mustang deed schudden! Zelfs de donder op Spa rommelde niet zo hard.
Welke koffer?
Om deze oerkracht in goede banen te leiden, heeft Ford een robotbak met dubbele koppeling praktisch in de koffer van de GTD gemonteerd. Daarmee wordt de ideale gewichtsverdeling van 50/50 zo dicht mogelijk benaderd. En het is niet het enige dat het Amerikaanse merk in de achterkant van zijn meest extreme Mustang heeft geplaatst. De 381 liter aan opbergruimte die je normaal tegenkomt in de 7e generatie Mustang wordt ingenomen door meerdere radiatoren en vooral een indrukwekkende Multimatic hydraulische adaptieve ophanging die zichtbaar is vanuit het interieur! In de meest agressieve rijmodus laat de ophanging het koetswerk met 40 mm vooraan en 30 mm achteraan zakken met een druk op de knop.
En dat is nog niet alles
Om dit monster tegen de grond te houden heeft Ford niet enkel ingezet op wat carbon, enkele vleugels en een Multimatic-ophanging. Het Amerikaanse merk heeft de 20-inch magnesium velgen van het Peformance Pack ook omhuld met Michelin Pilot Sports Cup 2 R-semislicks van 325 mm breed vooraan en zelfs 345 mm breed achteraan! En om alles weer tot stilstand te kunnen brengen, krijgt de Ford Mustang GTD ook koolstofkeramische remmen van Brembo.
Minder dan 7 minuten, maar hoeveel minder?
Met dit monsterlijke vermogen, de extreme aerodynamica en de meest hoogwaardige techniek hoopt Ford de 20,832 km lange Nürburgring Nordschleife in minder dan 7 minuten af te leggen. Een rondetijd die, nu we de bolide in het echt hebben kunnen ontdekken, de Mustang GTD moeiteloos moet kunnen halen. Maar hoeveel minder dan 7 minuten kan hij aan? Een ronderecord op de Groene Hel of niet, er is geen twijfel mogelijk dat de door Ford zeer zorgvuldig uitgekozen eigenaars plezier zullen beleven aan hun GTD. Het is nog maar de vraag wat de Mustang GTD zal kosten in Europa. Ford heeft tot nu toe alleen nog maar een vanafprijs van meer dan 300.000 dollar genoemd in de Verenigde Staten.