Audi wil zijn topgamma verder ontwikkelen, onder meer met deze Q8 die China, Amerika en het Midden-Oosten moet verleiden. Qua technologie leunt de Q8 dicht aan bij de A8, maar in de Q8 mag het allemaal nog wat groter. De nieuwe kolos uit Ingolstadt is meer dan vijf meter lang en kost naar schatting tussen 70.000 euro (voor de V6 TFSI instapversie) en 130.000 euro voor het vlaggenschip, de Q8 RS met vierliter V8 biturbo. Er komt een gamma V6- en V8-motoren (benzine en diesel), net als een plug-inhybride en een elektrische versie.
Designer Marc Lichte tekent de exclusieve lijnen van de Q8. Hij onderscheidt zich van de meer praktische Q7 door zijn sportievere voorkant, zijn dalende daklijn en zijn steile achterruit. Onderhuids vinden we de tweede generatie van het MLB-platform, voorbehouden voor de modellen binnen de Volkswagen-groep met een motor in lengterichting. Het platform wordt gedeeld met andere modellen, zoals de Porsche Cayenne, VW Touareg en Bentley Bentayga. Die laatste wordt wellicht de meest geavanceerde, maar krijgt dan ook een prijs boven 150.000 euro.