Mocht er aan enthousiasme toch nog gebrek zijn, dan hadden de energieke ingenieurs aan de vooravond van de test alle twijfel wel weggenomen. Ze zijn erg trots om een nieuw model toe te voegen aan het gamma van de beroemde merk en aan ze beloven ons tal van nieuwigheden die we achter het stuur van de Aprilia zullen ontdekken.
Op papier ziet de nieuwe RSV4 er veelbelovend uit: een 65° V4 met meer dan 200 pk, terwijl de motorfiets maar 180 kg weegt. Het rijwielgedeelte is verder verfijnd en de aanwezige elektronica is er op gericht om de hele cavalerie gecontroleerd naar buiten te jagen vanaf de minste prikkeling van het gashendel.
De Aprilia-ingenieurs wisten 16 pk extra uit de V4 te puren, terwijl er toch 1,5 kg werd bespaard. De kleppen zijn nu vervaardigd uit titanium, er werd 100 gram per cilinder bespaard, de drijfstangen en de nokkenassen werden aangepast en een hele reeks kleine verbeteringen werden doorgevoerd om het gewicht en de wrijving te verminderen. Ook de luchtinlaten zijn gewijzigd en het mengsel wordt nu voor elke cilinder aan elk toerental aangepast om zo optimaal als mogelijk te zijn.
Pushing forward
De rode zone begint nu ook later en het koppel stijgt over het hele toerentalgebied. De versnellingsbak is lichter, kleiner ook, en de verhoudingen zijn aangepast om maximaal te kunnen profiteren van de vermogenswinst.
Het rijwielgedeelte kreeg eveneens een update: een iets langere wielbasis, een lager zwaartepunt en een iets naar voren gekanteld zadel. Dat laatste helpt mee om de wheeliedrang van de RSV4 in te perken wanneer je het gashendel ver opendraait. Ook de elektronica kreeg een upgrade om je een zo groot als mogelijk deel van het motorpotentieel te laten benutten.
De aanpassingen aan deze RSV4 zijn zo talrijk dat je bijna van een nieuw model kan spreken in plaats van een update. Maar zo ingrijpend de wijzigingen onderhuids zijn, zo subtiel zijn ze aan de buitenkant. Enkel aan de lichtunit kun je onmiddellijk zien dat je oog in oog staat met de vernieuwde RSV4. Wat ons betreft had ook het uiterlijk gerust wat extra aangepast mogen worden.
Benvenuti a Misano!
Het circuit dat ook gastheer is voor een manche van de MotoGP zal onze speeltuin zijn voor een dag. De omstandigheden zijn echt perfect. Het omloop ligt er schitterend bij. Het weer is prima: mooi maar niet te warm. De motorfietsen staan op ons te wachten, de banden netjes omwikkeld met bandenwarmers en een team van mecaniciens staat klaar om feedback van de testrijders te verwerken of om de minder ervaren circuitrijders bij te staan. Ze zullen ook tijdens de dag de banden vervangen (de standaard gemonteerde Pirelli Supercorsa SP).
We hebben het voorrecht om met de RSV4 RF te rijden: een tot 500 exemplaren beperkte oplage van de RSV4 die is uitgerust met Öhlins-vering, gesmede aluminium velgen en een tricolore jasje dat rechtstreeks naar de motorfietsen uit het WSBK verwijst. Op het programma staan vijf sessies van 20 minuten. Die moeten volstaan om te peilen naar wat de motorfiets in petto heeft. De motorfiets is veelbelovend en de omstandigheden zijn perfect. Alles is aanwezig om er een memorabele test van te maken.
Vanaf de eerste meters merken we al dat het rijwielgedeelte van deze motorfiets een juweeltje is. De wereldtitels die Aprilia in het WSBK heeft vergaard, laten zich voelen in de RSV4. Al na de eerste chicane laat de motorfiets zijn verbluffende wendbaarheid zien. Gretig en veelbelovend.
Op de omloop
Na een eerste sessie die ik gebruik om het circuit te verkennen, is het tijd om het potentieel van de RSV4 te ontdekken. Het gas gaat sneller en wijder open en de Aprilia… antwoordt onmiddellijk en stelt niet teleur. Door z’n compacte motorblok (dank u V4) is ook het koetswerk voldoende smal en elegant, maar de echte ster is de motor. Al aan lage toerentallen komt hij verrassend krachtig uit de hoek, hij vreet daarna op danteske manier het hele middentoerentalgebied op en lanceert je met bravoure naar de rode zone. En die hele rush wordt vergezeld door een Italiaanse symfonie die uit de uitlaat dondert. Mooi voor het ego én de oren.
Aan het einde van de sessies ga ik sneller door de bochten, de hellingshoeken worden scherper, ik rem later en de motorfiets laat het zich allemaal welgevallen. Hij vlakt de rookie foutjes uit die ik soms durf maken. Deze motor die morgen aan een wedstrijd kan deelnemen, is een sportmotorfiets pur sang, maar hij is voldoende vergevingsgezind zodat je niet met een ontembaar wild paard opgezadeld zit. Integendeel, hij nodigt je uit om zijn en jouw grenzen te verleggen en hoe ver die grenzen liggen, daar zul je soms erg verbaasd van op kijken.
Niet voor gewone stervelingen?
De MotoGP-invloed is ook duidelijk merkbaar wanneer het op de elektronica aankomt. De RSV4 is uitgerust met het nieuwe APRC (Aprilia Performance Ride Control) die 3 verschillende mappings voorstelt (Road voor minder optimale rijomstandigheden, Sport voor een stevige portie plezier en Track voor een rollercoaster-dosis rijsensatie), er wordt voorzien in een anti-wheelie systeem en tractiecontrole. Die laatste kun je ook al rijdend in verschillende standen instellen. Aprilia voegt nog een extra nieuwigheidje toe aan de RSV4. Je kan je smartphone koppelen aan je motorfiets. Op die manier kun je ook via je smartphone je verschillende settings aanpassen, je telemetriegegevens analyseren, je rondetijden,… Sterker nog, het systeem is via GPS en telemetriedata instaat om te bepalen waar je je op dat moment op het circuit bevindt en het kan daardoor de elektronica van het anti-wheelie systeem en de tractiecontrole aanpassen in functie van die bocht waar je op dat moment door gaat! De meeste belangrijke circuits ter wereld zijn opgenomen in de app van Aprilia. Die toepassing stelt voor elk circuit vooraf een basisinstelling voor, maar je kan die uiteraard ook aanpassen naar je eigen wensen en kunnen.
Door deze doorgedreven aanwezigheid van de elektronica en het kunnen ervan, zorgt dat er wel voor dat gewone stervelingen, zeg maar motorrijders met een goed rijtechniek, nauwelijks het volledige potentieel van de RSV4 kunnen benutten.
Liefste Sinterklaas
Ik ben dit jaar al erg braaf geweest en ik weet al wat ik begin december wil… Of ik daarna nog zo braaf ga blijven, is maar zeer de vraag want de enige manier om er zeker van te zijn dat je je rijbewijs behoudt, is om deze Aprilia uitsluitend op de gesloten omloop in te zetten. Het is het perfecte speelgoed voor op het circuit. Ook in zijn basisversie, die 17.500 euro kost, krijg je meer dan je motorhart verlangt. Voor de Race Pack versie tel je 18.995 euro neer en die biedt je onder meer de mogelijkheid om je eigen telemetrie te programmeren. Wie zichzelf schaamteloos wil verwennen, die raden we van harte de RSV4 RF aan. Een gelimiteerde versie met Öhlins-vering en speciale aluminium velgen die voor 20.984 euro van eigenaar verwisselt.