De naam ‘Karl’ is een knipoog naar de geschiedenis van het merk. Nadat eerder al de trendy stadswagen Adam genoemd werd naar de oprichter, verwijst Opel deze keer naar Carl Opel (met C), de oudste zoon van Adam Opel. Die naam klinkt volgens de marketingjongens ‘kort, kordaat en krachtig’. Ze kunnen trouwens nog even voortborduren op dat thema, want Adam Opel had nog meer zonen. Wie weet rijden ooit de Opel Wilhelm, Friedrich, Heinrich of Ludwig rond …
Tussen Adam en Corsa
Met de Adam en Corsa heeft Opel vandaag al twee zeer recente stadswagens in het gamma, waardoor het grote publiek misschien niet meteen begrijpt waar deze Karl in het plaatje past. Je beschouwt de Karl nog het best als een budgetvriendelijk en praktischer alternatief voor de Adam.
Met een lengte van 3,68 meter is hij nog een fractie korter dan de Adam, maar (afhankelijk van de versie) biedt de Karl wel vijf deuren een interieur met vijf zitplaatsen, wat in dit segment eerder uitzonderlijk is. Terwijl de Adam talloze mogelijkheden biedt om te personaliseren, houdt de Karl het bewust heel simpel. 10 kleuren, 3 uitrustingsniveaus (Essentia, Enjoy en Cosmo) en slechts één motor. Zoek je meer stijl? Kies dan voor de driedeurs Adam. Meer ruimte nodig? Dan is de allrounder Opel Corsa meer jouw ding.
Helemaal nieuw?
Opel benadrukt dat de Karl van een leeg blad ontworpen werd en een volledig nieuw product is. Toch is er enige verwantschap met de nieuwe Chevrolet Spark, die bij ons niet te koop is. Maar, zo zegt Opel, het is volledig fout om ze als tweelingbroers te bestempelen. Het eerste derde van de ontwikkeling verliep samen, daarna deden Opel en Chevrolet elk hun eigen ding. Feit is wel dat beide auto’s in dezelfde fabriek (in Zuid-Korea) van de band rollen. En dat Opel het hogere productievolume van de Spark nodig had om met het Karl-project uit de kosten te geraken.
Eerste test
We maakten kennis met de nieuwe Karl in de buurt van Amsterdam. Strategisch is het vlakke Nederland wellicht een goed gekozen locatie, want voor vinnige prestaties ben je in de Karl aan het verkeerde adres. Dit is niets voor racefans.
Onder de motorkap ligt een kleine eenliter benzinemotor met drie cilinders. Dezelfde als in de Adam en Corsa? Niet helemaal. Het blok is weliswaar identiek, maar de krachtbron werd speciaal voor de Karl aangepast. Het grootste verschil is dat de turbolader ontbreekt, het is dus een atmosferische variant. Hierdoor blijft het vermogen steken op 75 pk. Opel bespaarde ook op een balansas, waardoor tijdens het rijden wel enkele trillingen merkbaar zijn, bijvoorbeeld in de (dunne) versnellingspook.
In de stad voldoet de motor van de Karl prima, daarbuiten zit hij snel aan zijn limiet en moet je veelvuldig schakelen om enigszins vlot te hernemen. Door de motor aan te porren, noteerden we een gemiddelde verbruik rond 6,5 l/100 km; wat wellicht nog een liter beter moet kunnen. Voorlopig biedt Opel alleen een handgeschakelde vijfversnellingsbak, maar een gerobotiseerde Easytronic zit in de pijplijn.
Aangenaam interieur
Qua rijgedrag wist de Karl ons te overtuigen: stabieler dan een Renault Twingo op de snelweg, voldoende wendbaar in de stad en even comfortabel als een Hyundai i10. Je hoort wel dat een driepitter aan het draaien is, maar het motorgeluid van de Karl stoort niet.
Het is trouwens aangenaam toeven in het interieur van de Karl. De voorste inzittenden hebben voldoende plaats en we waren aangenaam verrast door de interieurafwerking van de (weliswaar goed uitgeruste) testmodellen. Door de tellers met chroomrand, de inzetstukken in pianolak en het goed gepositioneerde multimediascherm heb je zeker niet de indruk met een budgetwagen te rijden.
Bij de test konden we ook al een prototype proberen van het Intellilink-multimediasysteem dat je iPhone (5 of 6) of je Android-telefoon verbindt met de Karl. Zo navigeerden we met Apple Maps op een via usb aangesloten iPhone. Helaas kun je geen route met tussenpunten ingeven, maar voorts verliep dat vlot. Tegen begin 2016 moet het systeem klaar zijn en biedt Opel in de Karl ook een reeks onlinediensten aan (Opel OnStar) die dit najaar debuteren in de nieuwe Astra.
Prijs
De Karl is interessant geprijsd. De basisversie Essentia heb je al voor 9.950 euro, maar die staat eigenlijk alleen als lokaas in de catalogus. We raden aan om 1.000 euro meer te investeren in de Enjoy met een radio, cruise control, centrale vergrendeling met afstandsbediening, elektrische ruiten vooraan, hoogteverstelling voor stuur en bestuurderszetel en elektrische stuurbekrachtiging. Vijf zitplaatsen krijg je alleen in de Cosmo-topversie of tegen meerprijs. Opties zoals een verwarmd stuurwiel of lane departure warning zijn vrij uitzonderlijk voor deze klasse.
Conclusie
Met de Karl lanceert Opel een comfortabele en praktische auto voor prijsbewuste klanten. De Karl heeft lak aan bling-bling en presteert met zijn atmosferische driecilinder eerder zwak buiten de stad. Positief zijn de ruimte, de verzorgde aankleding van het interieur en het goede onderstel.