De Lotus Elise werd in 1996 voorgesteld en is het archetype van de lichte sportwagen: zijn koetswerk uit glasvezel en karige uitrusting zorgen voor een laag gewicht van ongeveer 700 kg. Je hebt dus geen gigantische motor nodig. De kleine 1.8 viercilinder van Rover met 120 pk is op zijn taak berekend. Uitstekend nieuws voor wie ongerust zou zijn over de onderhoudskosten. Voor wie meer vermogen wenst, zijn er varianten met 145, 160 en zelfs 190 pk (voor circuitgebruik).
Op de tweedehandsmarkt
Van de Lotus Elise werden meer dan 10.000 exemplaren gebouwd tussen 1996 en 2001, hij is dus gemakkelijk te vinden in de zoekertjes. Deze eerste generatie wordt wel stilaan zeldzamer. De eigenaars houden er aan vast. De prijzen blijven redelijk voor zo’n exclusieve auto: 12.000 euro voor een exemplaar met rechts stuur waar een beetje werk aan is, 25.000 euro voor een 111S met links stuur, weinig kilometers en een onberispelijke staat. Je kunt natuurlijk ook het Kanaal oversteken: daar je exemplaren voor minder dan 10.000 euro.
Stevig … naar Britse normen
De beproefde mechaniek, bekend van de Rover-groep (MGF, Land Rover Freelander, …) is gevoelig voor problemen met de koppakking. Laat de mechaniek rustig op temperatuur komen, anders krijg je problemen. De radiator is ook niet foutloos. Gelukkig zijn er veel specialisten (vooral in Engeland) die alle problemen kunnen beantwoorden.
De uitrusting is karig, maar enkele elektrische bugs zijn mogelijk en de levensduur van de batterij is beperkt. De afwerking is ook niet altijd perfect; illustratief is de matige afdichting. Onthoud dat het sterke punt van de Elise, zijn weggedrag, in de gaten moet gehouden worden: schokdempers, fuseekogels en ophangingslagers moeten regelmatig vervangen worden. Het is aanbevolen om alles om de drie jaar te laten afstellen.
Roest blijft de Elise bespaard; hij is gebouwd met aluminium en glasvezel. Helaas treedt er wel oxidatie op aan de vloer. De lage Elise is ook kwetsbaar voor steentjes en dergelijke.
Gebruikskosten
Gewoon onderhoud kost ongeveer 250 euro per jaar (of elke 10.000 km) en een groot onderhoud met vervanging van de distributieriem ongeveer 600 euro. Bescheiden bedragen voor zo’n sportwagen. De koppeling is moeilijk te vervangen (door de centrale motor) maar is duurzaam. De vervangingskit kost ongeveer 350 euro. Nu nog een garage vinden die het voor jou doet.
De kwetsbare schokdempers krijg je niet cadeau: ongeveer 600 euro per paar. Gelukkig sparen de banden met beperkte maten (185/55VR15 of 225/45R16Y) jouw portemonnee. Reken op ongeveer honderd euro per stuk. Tot slot profiteert het verbruik van het lichte geheel. De Elise kan zich tevredenstellen met 6 l/100 km. Een meer dynamische rijstijl geeft een resultaat van ongeveer 10 l/100 km.
Conclusie
“Light is right”, zei Colin Chapman en hij had gelijk. Het strakke regime zorgt voor een positieve spiraal: minder gewicht om mee te slepen, dus minder vermogen nodig en daardoor een lager verbruik en lagere onderhoudskosten. Magisch op papier, maar in de praktijk stelt de Elise teleur door zijn belabberde afwerkingskwaliteit en het onderhoud dat door minder gefortuneerde klanten verwaarloosd werd. Het gebruikelijke advies luidt dan ook: kies het best mogelijke exemplaar. De versie die je kiest is minder van belang: de 120 paarden van het instapmodel volstaan al voor ons wegennet. Een goed verstaander …