Dertig jaar geleden verblijdde Audi de wereld met de Quattro. Een, dankzij de vierwielaandrijving, waanzinnig efficiënte sportwagen met vier plaatsen. Audi viert deze verjaardag met een schitterend concept, dat hopelijk verder geraakt dan het tapijt van enkele autosalons.

Compact

Met 4,28 m lengte en 1,86 m breedte is de nieuwe Audi Quattro erg gedrongen. Het concept herneemt enkele trekken van zijn voorganger, maar actualiseert ze naar de huidige stijltendensen van het huis: erg geslaagd. Audi refereert duidelijk aan de Quattro Sport uit 1984, met dikke vleugels en het uiterlijk van een bodybuilder. Heerlijk.

Onder de kap

Vroeger werd de Quattro aangedreven door een vijfcilinder met een karakteristiek en opwindend geluid. Vandaag ligt een blok met dezelfde architectuur onder de motorkap.

De 2.5 werd geleend van de TT RS, maar levert dankzij enkele gerichte ingrepen van de ingenieurs 408 pk en een koppel van 480 Nm tussen 1.600 en 5.300 tr/min.

De motor met directe injectie katapulteert het vierwielaangedreven concept in 3,9 seconden van 0 naar 100 km/u. Niet te verwonderen als je weet dat de auto leeg maar 1.300 kg weegt. De versnellingsbak schakelt manueel en telt zes verhoudingen.

Competitie of rondritje

Het interieur houdt zowat het midden tussen competitie en lifestyle. De kuipzetels met harnas laten er geen twijfel over bestaan dat je een sportieve wagen in de handen hebt. Naar een radio zoek je tevergeefs, maar je kunt verbinding maken met het internet of jouw smartphone.