We zullen moeten wachten tot de World VW Fun Cup op 21 november op circuit van het Britse Donington - en niet in Silverstone, zoals even werd overwogen - om het verdict te kennen in het Belgisch kampioenschap VW Fun Cup. In de 7 Uren van Zolder konden leiders Simul-Clermont-Systermans (Colson Racing) geen beslissende kloof slaan op Rummens-Bouvy-Engisch (Delahaye Racing). De overwinning op het Limburg asfalt ging naar Maxime Soulet, samen met zijn Franse teammaat Benoît Migneaux (Team Five) net voor twee andere tricolore piloten, Alain Ferté en Grégoire Demoustier (MTE-D&D Financials).
Als de meute voor de eerste keer van start ging voor een manche van 150 minuten begon het meteen te regenen. De beste acrobaten namen meteen de kop. Frédéric Bouvy (Delahaye Racing) kreeg bij lottrekking de pole position toegewezen en ging sterk van start. Edouard Mondron (Kronos Racing) en Grégory Servais (VV Speed by E-Race) gaven hem echter heel wat weerwerk. Heel wat piloten, niet van de minsten, lieten zich verrassen op het gladde circuit terwijl één piloot geen last leek te hebben van de delicate omstandigheden: Alain Ferté rukte na een twaalftal ronden met de wagen van MTE op naar de eerste plaats .
De pitstops zorgden voor heel wat leiderswissels. Stilaan werd duidelijk dat de strijd om de zege tussen Frédéric Bouvy en Alain Ferté zou gaan. Die werkten beide de laatste relais van deze openingsmanche af. Ondanks een sterke eindsprint van de Fransman die in de slotfase ook nog eens het ronderecord verbeterde, had de BTCS-kampioen het laatste woord. Hij won met minder dan twee seconden voorsprong. De 3de plaats ging naar het erg constant rijdende trio Vandenabeele-Servais-Radet (VV Speed by E-Race, voor Migneaux-Soulet (Team Five) en de leiders in het kampioenschap Simul-Clermont-Systermans (Colson Racing) die gehinderd werden door een probleem met de versnellingsbak.
Enkele teams henden pech, zoals Richard-Viron (MTE-Rétrodor) die in de pits moesten met een motorpanne, Godard-Ryhon-Gérard (Acome Racing Challenger) die schakelproblemen kenden en Weisshaupt-Fontaine-Lognard (Exodus) die gestopt werden door een geperforeerde radiator na een contact in de dubbele linkse. Mondron-Van Dalen-Mondron (Kronos Racing) verspeelden heel wat plaatsen in het klassement door een lekke band in het slot van de race.
Dezelfde namen…
Na een gesloten wagenpark… op de piste en een snelle verificatie door de mecaniciens, ging het peloton nog steeds onder een lichte regen van start voor de langere tweede race van 270 minuten. Maxime Soulet (Team Five) gaf het tempo aan, gevolgd door de verrassende Joffrey David (Team Allure), een jonge Fransman die het vak leerde in karting en al indruk maakte in Dijon.
In deze tweede manche traden dezelfde namen weer op de voorgrond. Op de eerste plaatsen vonden we teams terug die we 's ochtends ook al voorin zagen. Dat gold ook voor Engish-Bouvy-Rummens (Delahaye Racing), Vandenabeele-Servais-Radet (VV Speed by E-Race), Migneaux-Soulet (Team Allure), Ferté-Demoustier (MTE-D&D Financials) en Simul-Clermont-Systermans (Colson Racing), wiens versnellingsbak nog steeds problemen kende: « We hebben een manier gevonden om de 3de versnelling in te leggen. We vreesden dat we die definitief kwijt waren. Maar het klukt als we heel voorzichtig schakelen, » vertellen de piloten.
Twee interventies van de safety-car zorgden voor files in de pitlane, zonder dat dat fundamentele wijzigingen veroorzaakte in de hiërarchie aangevoerd door twee... duo's, Ferté-Demoustier en Migneaux-Soulet. Geen van hen slaagde er in om een beslissende voorsprong te nemen. Net zoals in de eerste manche werd alles beslist in de ultieme run. « Max the menace » haalde het met een kleine dertig seconden voorsprong, met als bonus de algemene overwinning in het Festival met een totaal van 66,5 punten. Alain Ferté en Grégoire Demoustier eindigden 2de in de tweede manche en in het algemeen klassement. Hun landgenoten Antoine Sire-Jacques Levet-Joffrey David (Allure Team) volgden en Delahaye Racing eindigden in het klassement net achter het Ranse duo. Verder volgden Vandenabeele-Servais-Radet (VV Speed by E-Race) en Simul-Clermont-Systermans (Colson Racing), die hun titelkansen perfect verdedigden. Ze blijven dan ook stevig aan de leiding voor de ultieme confrontatie van 6 uren in Donington.
Bij de tweezitters gaat de overwinning opnieuw naar Vromans-Henrotte-Dejaeghere-Detré (Radio Contact)- ze winnen door het samentellen van de punten - en in de categorie voor benzinewagens gaat de algemene zege en de reekswinst naar De Liedekerke-Jadot (TML Racing).
IN ENKELE WOORDEN
- Verkenningen : verschillende piloten die volgend weekend aan de start komen van de FIA GT3 meeting op het circuit van Zolder kwamen dit weekend in actie in de VW Fun Cup. Maxime Soulet, François Verbist, Frédéric Bouvy en Edouard Mondron kenden het circuit natuurlijk al, maar de jonge Fransman Grégoire Demoustier ontdekte de omloop. Hij zal een Audi R8 LMS van team Rosberg besturen in de twee races van de FIA GT3.
- Veranderingen: de deelnemerslijst werd in laatste instantie nog flink gewijzigd. Zo reed Maxime Soulet met de VW Fun Cup van team Five (« Men belde me vrijdag omstreeks 5 uur 's avonds… »), werd François Verbist opgenomen in de formatie MPM en bestuurde de tandem Alain Ferté-Grégoire Demoustier de wagen die normaal bestuurd wordt door het trio De Groof-Greensall-Janssens.
Klassement – race 1 : 1. Rummens-Bouvy-Engisch (Delahaye Racing) 67 ronden in 2h30’37’’976 ; 2. Ferté-Demoustier (MTE – D&D Financials) op 01’’917 ; 3. Vandenabeele-Servais-Radet (VV Speed by E-Race) op 50’’624 ; 4. Migneaux-Soulet (Team Five) op 1’27’’129 ; 5. Simul-Clermont-Systermans (Colson Racing) op 1’31’’912 ; 6. Nava-Colman-Vanhakendover (Acome Racing) op 1’39’’868 ; 7. Anquetil-Lembo (Astur Car) op 1’40’’295 ; 8. Pulinx-Lecluse (MPM Racing) op 1 ronde ; 9. De Quirini-De Pierpont-van de Poele (Touring Racing Team) ; 10. Sire-Levet-David (Allure Team) ; 11. Cognon-Lamy-Bollen (666 Racing Team) ; 12. Dubois-Maillet-Dubois-De Ridder-Beulen (Partner Racing) 13. Nelissen Grade-De Kimpe (MTE-Blackbug) op 2 ronden ; 14. Jaspers-Nulens (Bokkenrijders) op 3 ronden ; 15. Vromans-Henrotte-Dejaeghere-Detré (Radio Contact), 1ste bij de tweezitters ; 16. Crosset-Polinard (Amusement
Park) ; 17. Da Palma Ferracho-Jacques-Rizzo-Close (Allure Team), 1ste benzine ; 18. Furlotti-Vangysegem (RTO Racing) ; 19. De Liedekerke-Jadot (TML Racing) ; 20. Van Oppens-Bouillon-Schietekat (McDonalds Racing) op 4 ronden ; etc.
Klassement – race 2 : 1. Migneaux-Soulet (Team Five), 119 ronden in 4h30’20’’754 ; 2. Ferté-Demoustier (MTE-D&D Financials) op 29’’835 ; 3. Sire-Levet-David (Allure Team) op 44’’965 ; 4. Vandenabeele-Servais-Radet (VV Speed by E-Race) op 48’’221 ; 5. Simul-Clermont-Systermans (Colson Racing) op 1’04'’455 ; 6. Rummens-Bouvy-Engisch (Delahaye Racing) op 1’41’’411 ; 7. De Pierpont-De Quirini-van de Poele (Touring Racing Team) op 1 ronde ; 8. Pulinx-Deliège (MPM Racing) ; 9. Dubois-Maillet-Dubois-De Ridder-Beulen (Partner Racing) ; 10. Benjamin-Albert-Dupont (RDR Sport) ; 11. Weisshaupt-Fontaine-Lognard (Exodus) ; 12. Devreker-Houben-Jaeken-Cools-Werckx (Euroracing) op 3 ronden ; 13. Viron-Richard (MTE-Rétrodor) ; 14. Vroman-Henrotte-Dejaeghere-Detré (Radio Contact), 1ste bij de tweezitters ; 15. De Liedekerke-Jadot (TML Racing) op 4 ronden, 1ste benzine ; 16. Crosset-Polinard (Amusement Park) op 5 ronden ; 17. Godard-Ryhon-Servais (Acome Racing Challenger) ; 18. Nelissen Grade-De Kimpe (MTE-Blackbug) ; 19. Gordenne-Ooms-Dehaspe (RDR Sport) ; 20. Demortier-Olivier-Vermote (Allure Team) ; etc.
Algemeen klassement : 1. Migneaux-Soulet (Team Five) 66,5 ; 2. Ferté-Demoustier (MTE-D&D Financials) 66 ; 3. Rummens-Bouvy-Engisch (Delahaye Racing) 65,5 ; 4. Vandenabeele-Servais-Radet (VV Speed by E-Race) 63,5 ; 5. Simul-Clermont-Systermans (Colson Racing) 62 ; etc.
Algemeen klassement benzine : 1. De Liedekerke-Jadot (TML Racing) 50 ; 2. Delsaert-Baudet-Mahy (JMD) 42 ; 3. Horlait-Wouters-Barbary-Piron (CB Racing) en Da Palma Ferramacho-Jacques-Rizzo-Close (Allure Team) 38,5 ; etc.
Algemeen klassement tweezitters : 1. Vroman-Henrotte-Dejaeghere-Detré (Radio Contact) 50 ; 2. Quede-Eeckhout-Mertens-Lognard (Exodus Energy) 44,5 ; 3. Demortier-Olivier-Vermote (Allure Team) 44 ; etc.