Het eerste concept van de R8 TDI werd voorgesteld op het autosalon van Detroit, nu mogen we in Genève kennis maken met een andere versie. Audi stelt hem nog steeds als “concept” voor, maar hij ziet er meer en meer als een productiemodel uit. Dit “concept” kreeg de naam “Le Mans” en een levendige rode koetswerkkleur mee …
Met 500 pk en 1.000 Nm koppel vanaf 1.750 tr/min mogen we van geluk spreken dat dit monster over een vierwielaandrijving beschikt. De R8 “Le Mans” is uitgerust met een handgeschakelde versnellingsbak met zes versnellingen en Audi laat weten dat er slechts 4.2 seconden nodig zijn om van 0 tot 100 km/u te geraken met een topsnelheid van 300 km/u.
Met deze filosofie zorgt Audi voor een première en introduceert de dieselmotor op de exclusieve markt van de supercars. Velen zullen dit een schandaal noemen en het onmogelijk achten om met een dieselmotor voor hetzelfde sportieve rijplezier te zorgen als met een benzinemotor. Wat het motorgeluid betreft zal deze R8 zijn benzinebroer waarschijnlijk niet overklassen, ook zal hij brutaler en minder geraffineerd zijn dan zijn tweelingbroer op benzine.
Maar Audi herhaalt nog maar eens dat ze met een dieselmotor de 24 uren van Le Mans gewonnen hebben. Het beschikbare koppel laat onwaarschijnlijke prestaties toe vanaf de laagste toerentallen. Tot slot is er de milieuvriendelijkheid, de R8 TDI is trouwens uitgerust met een roetfilter en het verbruik zal ongetwijfeld lager liggen dan de andere modellen op benzine…hiermee verklaren wij het debat voor geopend!