Looks
De lijnen van de R8 stralen zowel High-tech als sensualiteit uit. Het profiel is strak en toch zorgen rondingen op de juiste plaatsen voor een gespierd ontwerp. Karakteristiek voor de R8 is « sideblade », het laterale decoratieve paneel op de zijflanken dat in een contrasterende kleur kan uitgevoerd worden. Vooraan worden de lichten door leds afgelijnd wat een haast hypnotiserend effect geeft.
De Lamborghini kleeft een veel brutalere stijl aan. Zijn scherpe lijnen, de prachtige daklijn en de brute smoel geven hem een heerlijk agressief uiterlijk. Het uitzicht is spectaculair maar niet zo flamboyant als sommige vroegere modellen. Geen vlinderdeuren zoals voor de Murcielago of een gebeeldhouwd profiel als dat van de Countach noch wimpers boven de lichten zoals bij de Miura!
Stijl is een subjectief oordeel. Maar na de passage over een mini-micro stoep geven we het voordeel aan de Audi die toch origineler uit de hoek komt.
Motoren
V8 tegen V10. De strijd der titanen. Bij Audi kozen ze voor de V8 van de RS4. Uit 4,2 l puurt hij 420 pk bij 7.800 toeren en een koppel van 430 nm tussen 4500 en 6000 omwentelingen! Voor een langeslag-motor zijn dit duizelingwekkend hoge toerentallen en ze bewijzen de kunde van de ontwerpers.
Uitzonderlijke prestaties dus die echter verbleken bij de cijfers die de extravagante Lamborghini V10 voorlegt want ook hier spreken we van een dergelijke motor. Hoewel hij ontwikkeld werd in nauwe samenwerking met de ingenieurs uit Ingolstadt, behoudt hij toch het uitbundige karakter die mechaniek die onder het gesternte van de stier geboren werd steeds heeft gekenmerkt. Cijfers? Hier gaan we dan: 520 woeste paarden bij 8.000 tr/min en 510 krachtige Nm aan 4.250 tr/min.
Op de weg zorgen beide motoren voor ongelooflijk veel rijplezier. Soepel en rustig op lage toeren tot razend met de wijzer tegen het rood maar steeds ondersteund door een schitterende sound. De overwinning gaat toch naar Lambo wiens motor vanaf 3500 toeren uit volle longen brult. De passagiers worden dan diep in de zetel gedrukt terwijl de kracht steeds maar lijkt toe te nemen. Tot hij door de rode lijn bij 8000 omwentelingen een halt toegeroepen wordt. Waanzinnig is echter de manier waarop de motor naar dit maximale toerental schiet. “We krijgen het er koud van” is een geschikte uitdrukking, alleen kregen we het behoorlijk warm. Explosief, ongelooflijk expressief, en toch is deze motor geen puur sportbeest want hij herneemt zonder morren vanaf de laagste toeren.
Naast een dergelijk temperament komt de V8 van de Audi heel wat bezadigder over. Nochtans heeft hij ook een heleboel troeven die de moeite waard zijn. Eerst en vooral de ongelooflijke soepelheid die hem zelfs vanuit traagloop laat hernemen. Dan bouwt hij progressief op en levert zijn kracht op een indrukwekkende maar erg lineaire wijze af. Ondertussen zwelt zijn hese stem langzaam aan tot een heerlijke brul op hoge toeren. Een prachtige symfonie, die echter niet te vergelijken is met de schreeuw van de Lamborghini.
De versnellingsbakken zijn weliswaar identiek, maar de afstelling is het niet. Bij de Gallardo zijn de schakeltijden minimaal kort, maar tegelijkertijd brutaal en hard en dus in overeenstemming met het karakter van de hele auto. Bij de R8 zijn de overgangen in normale modus zelfs langzaam terwijl ze in de sportstand een heel stuk sneller zijn zonder de waarden van de Lamborghini te kunnen benaderen.
Winst voor de Lamborghini voor zijn vurige, haast hysterische en knotsgekke motor. Discreter en beleefder laat de Audi V8 zich makkelijker temmen. Maar we spreken hier over supercars en de ongelooflijke prestaties van de ene overschaduwen de nochtans uitstekende resultaten van de andere.
De lijnen van de R8 stralen zowel High-tech als sensualiteit uit. Het profiel is strak en toch zorgen rondingen op de juiste plaatsen voor een gespierd ontwerp. Karakteristiek voor de R8 is « sideblade », het laterale decoratieve paneel op de zijflanken dat in een contrasterende kleur kan uitgevoerd worden. Vooraan worden de lichten door leds afgelijnd wat een haast hypnotiserend effect geeft.
De Lamborghini kleeft een veel brutalere stijl aan. Zijn scherpe lijnen, de prachtige daklijn en de brute smoel geven hem een heerlijk agressief uiterlijk. Het uitzicht is spectaculair maar niet zo flamboyant als sommige vroegere modellen. Geen vlinderdeuren zoals voor de Murcielago of een gebeeldhouwd profiel als dat van de Countach noch wimpers boven de lichten zoals bij de Miura!
Stijl is een subjectief oordeel. Maar na de passage over een mini-micro stoep geven we het voordeel aan de Audi die toch origineler uit de hoek komt.
Motoren
V8 tegen V10. De strijd der titanen. Bij Audi kozen ze voor de V8 van de RS4. Uit 4,2 l puurt hij 420 pk bij 7.800 toeren en een koppel van 430 nm tussen 4500 en 6000 omwentelingen! Voor een langeslag-motor zijn dit duizelingwekkend hoge toerentallen en ze bewijzen de kunde van de ontwerpers.
Uitzonderlijke prestaties dus die echter verbleken bij de cijfers die de extravagante Lamborghini V10 voorlegt want ook hier spreken we van een dergelijke motor. Hoewel hij ontwikkeld werd in nauwe samenwerking met de ingenieurs uit Ingolstadt, behoudt hij toch het uitbundige karakter die mechaniek die onder het gesternte van de stier geboren werd steeds heeft gekenmerkt. Cijfers? Hier gaan we dan: 520 woeste paarden bij 8.000 tr/min en 510 krachtige Nm aan 4.250 tr/min.
Op de weg zorgen beide motoren voor ongelooflijk veel rijplezier. Soepel en rustig op lage toeren tot razend met de wijzer tegen het rood maar steeds ondersteund door een schitterende sound. De overwinning gaat toch naar Lambo wiens motor vanaf 3500 toeren uit volle longen brult. De passagiers worden dan diep in de zetel gedrukt terwijl de kracht steeds maar lijkt toe te nemen. Tot hij door de rode lijn bij 8000 omwentelingen een halt toegeroepen wordt. Waanzinnig is echter de manier waarop de motor naar dit maximale toerental schiet. “We krijgen het er koud van” is een geschikte uitdrukking, alleen kregen we het behoorlijk warm. Explosief, ongelooflijk expressief, en toch is deze motor geen puur sportbeest want hij herneemt zonder morren vanaf de laagste toeren.
Naast een dergelijk temperament komt de V8 van de Audi heel wat bezadigder over. Nochtans heeft hij ook een heleboel troeven die de moeite waard zijn. Eerst en vooral de ongelooflijke soepelheid die hem zelfs vanuit traagloop laat hernemen. Dan bouwt hij progressief op en levert zijn kracht op een indrukwekkende maar erg lineaire wijze af. Ondertussen zwelt zijn hese stem langzaam aan tot een heerlijke brul op hoge toeren. Een prachtige symfonie, die echter niet te vergelijken is met de schreeuw van de Lamborghini.
De versnellingsbakken zijn weliswaar identiek, maar de afstelling is het niet. Bij de Gallardo zijn de schakeltijden minimaal kort, maar tegelijkertijd brutaal en hard en dus in overeenstemming met het karakter van de hele auto. Bij de R8 zijn de overgangen in normale modus zelfs langzaam terwijl ze in de sportstand een heel stuk sneller zijn zonder de waarden van de Lamborghini te kunnen benaderen.
Winst voor de Lamborghini voor zijn vurige, haast hysterische en knotsgekke motor. Discreter en beleefder laat de Audi V8 zich makkelijker temmen. Maar we spreken hier over supercars en de ongelooflijke prestaties van de ene overschaduwen de nochtans uitstekende resultaten van de andere.
Volgende week het vervolg…