In 2022 vieren we niet enkel de 20ste verjaardag van de Volkswagen Touareg en de Golf R, of nog de Porsche Cayenne, maar ook van de sportieve RS6 van Audi.
C5, een nieuw avontuur
Het was met de hertekende A6 in 2001 dat Audi een nieuw avontuur voor ogen had: een sportwagen aanbieden die het recept volgde van de explosieve RS 4. Om de RS 6 (C5) te worden, kreeg de 'brave' A6 in 2002 een shockbehandeling. De 4.2 twin-turbo V8 die Cosworth voor de auto ontwikkelde, paste niet in de A6. Quattro GmbH verlengde daarom de voorkant om de V8 vier centimeter extra speelruimte te geven. Het resultaat is dat de atmosferische 340 pk sterke V8 onder de motorkap van de S6 plaats maakt voor 450 pk / 560 Nm.
Dit vermogen wordt afgeleverd aan een zesversnellingsbak met koppelomvormer en uiteraard quattro vierwielaandrijving. De RS 6 C5 heeft ook Dynamic Ride Control.
De Audi RS 6 C5 accelereert in 4,7 seconden naar 100 km/u en kan 250 km/u halen. Aan het eind van zijn carrière werd de C5 ook aangeboden als RS 6 Plus met 480 pk en een topsnelheid van 280 km/u.
C6, het toppunt van de verbrandingsmotor
De tweede generatie RS 6 (C6) verscheen in 2008. Voor dit nieuwe model houdt Audi zich niet in en lepelt een 5.0-liter V10 motor in het vooronder! Deze van twee turbo's voorziene V10 levert 580 pk en 650 Nm koppel aan de RS 6.
De topsnelheid overschrijdt de symbolische grens van 300 km/u (303 km/u met de RS 6 Plus), terwijl de 0 naar 100-tijd teruggebracht wordt tot 4,5 seconden voor de berline en 4,6 seconden voor de Avant break. Er zijn ook optionele koolstof-keramische remmen om de auto tot stilstand te brengen: 420 mm voor en 356 mm achter.
C7, meer met minder
Het tijdperk van 'excessen van de verbrandingsmotor' loopt langzaam op zijn einde. In 2013 koos Audi voor een 'kleine' 4.0-liter twin-turbo V8 voor de derde generatie (C7) van zijn RS 6. Deze downsizing betekende ook een daling van het vermogen: voor zijn derde generatie neemt de RS 6 'genoegen' met 560 pk (maar het koppel loopt op tot 700 Nm).
De RS 6 C7 weegt niettemin zo'n 120 kg minder dan de C6. Hij krijgt ook een nieuwe gerobotiseerde achtbak die de 6-traps automaat vervangt. Daardoor zijn de prestaties nog straffer, met een 0 naar 100-tijd van 3.9 seconden en een topsnelheid van 305 km/u.
De RS 6 C7 zal tijdens zijn carrière ook in Performance-uitvoering leverbaar zijn, met een vermogen van 605 pk en 750 Nm.
Nieuw zijn de standaard regelbare luchtdempers om het rijcomfort in het dagelijks verkeer te verhogen.
C8, in serie gebouwd
In tegenstelling tot de eerste drie RS 6'en, die handmatig in een aparte hal werden afgewerkt, wordt de in 2019 gelanceerde RS 6 C8 volledig geassembleerd op de algemene productielijn van de andere A6'en. Onder de motorkap zit nog steeds de 4.0-liter twin-turbo V8, maar voor het eerst wordt hij bijgestaan door een 48-volt mild hybridesysteem. Dit komt het koppel ten goede, dat nu piekt op 800 Nm bij een vermogen van 600 pk.
De sprint van 0 naar 100 km/u neemt nu nog maar 3,6 seconden in beslag. De RS 6 C8 doet er bovendien slechts 12 seconden over om de 200 km/u aan te tikken.
Nieuw zijn onder andere de vierwielsturing en velgen met een maat tot 22 duim.
De RS 6 heeft voor deze vierde generatie ook een minder 'discrete' koetswerkstijl. Zelfs de niet-kenners zien meteen dat dit geen gewone A6 is.